"خواندن اصل و اساس است" در راه جایزه آسترید لیندگرن

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از کتابک، بنیاد "خواندن اصل و اساس است" به همراه جری پینکی نویسنده و تصویرگر آمریکایی، نامزدان آمریکا در سال ۲۰۱۱ برای دریافت جایزه استرید لیندگرن هستند. در آمریکا، شاخه ملی IBBY نهادی است که معرفی نامزدهای دریافت جایزه لیندگرن را انجام می دهد.

 


شاخه ملی آمریکا در IBBY  تاریخچه دور و دراز و سابقه فعالیت های گسترده بنیاد RIF در ترویج خواندن در میان کودکان و نوجوانان را دلیل نامزد کردن این بنیاد برای دریافت گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان عنوان کرده است. به باور نماینده IBBY در آمریکا، برنامه های متنوع و چندرسانه ای RIF  برای ترویج خواندن در جامعه چندفرهنگی آمریکا، نمونه بسیار خوبی از خلاقیت و نوآوری است. خلاقیت و نوآوری برای این که همه کودکان از فرهنگ ها و شرایط متفاوت به خواندن مشتاق شوند.


افزون بر این، وب سایت های آموزشی RIF به نام "آموزش خواندن" یا Learning to Reading  و سیاره خواندن "Reading Planet" نوآوری و خلاقیت RIF در به کاربردن تکنولوژی برای پدید آوردن یک محیط جذاب و انگیزاننده برای خواندن را به خوبی نشان می دهند.

نامزدهای جایزه یادبود آسترید لیندگرن را هر سال، نهاد هایی در کشورهای مختلف که از سوی برگزار کننده جایزه برای این کار تعیین شده اند، از میان پدید آورندگان و کوشندگان یا نهادهای ترویج خواندن در کشور خود معرفی می کنند. برنده جایزه در ماه مارس معرفی می شود و جایزه ای برابر با ۶۴۰ هزار دلار آمریکا دریافت می کند. کیتی کروسر، تصویرگر جوان بلژیکی در سال ۲۰۱۰ جایزه یادبود آسترید لیندگرن را به دست آورد.
این جایزه را شورای هنری سوئد هر سال در یادبود آسترید لیندگرن نویسنده سوئدی و محبوب سری کتاب های پی پی جوراب بلند اهدا می کند. این جایزه گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان است.