رونمایی از ساعت آفتابي قديمي در مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، روابط عمومي مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك اعلام کرد: ساعت آفتابي قديمي ميدان مشق در محل اين مؤسسه رونمايي مي شود و بطور دائمي در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.
اين ساعت در دوره پهلوي اول توسط مهندس بغايري ساخته شد و در كنار سردر باغ ملي تهران نصب گرديد كه پس از مدتي مفقود شد، و در طي سال ها دست به دست شدن در نهايت توسط آقاي مهندس محمد باقري از پژوهشگران نجوم ايران و سردبير مجله تاريخ علم پيدا شده و به موزه ملي ملك اهدا گرديد. اين ساعت آفتابي سنگي در زمان خود از دقيق ترين ساعت هاي آفتابي ساخته شده در ايران است كه توانايي نمايش زمان تا بازه زماني 10 دقيقه را دارد.
مراسم رونمايي اين اثر همزمان با آئين گراميداشت عيد سعيد مبعث رسول اكرم (ص) و افتتاحيه جشن ساعت هاي آفتابي و ادوات نجومي، و همراه با سخنراني مهندس باقري اهدا كننده اين اثر پيرامون شيوه كار ساعت آفتابي و معرفي سازنده آن است. در اين مراسم تعدادي از ساعت هاي آفتابي ايران و جهان نيز معرفي مي شود.
اين مراسم روز يكشنبه مورخ 20 تيرماه 89 در محل كتابخانه و موزه ملي ملك واقع در ميدان امام خميني در ساعت 15 برگزار خواهد شد. شركت در اين مراسم براي عموم علاقمندان آزاد است.