محورهای اصلی فعالیت کمیته پژوهش انجمن تبیین شد

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، اولین جلسه کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ساعت 14 روز چهارشنبه، بیست و هفتم مرداد ماه 1389 در دفتر انجمن واقع در کتابخانه ملی ایران تشکیل شد.

افراد حاضر در این نشست، دکتر مهدی علیپور حافظی، مسئول کمیته پژوهش، دکتر یزدان منصوریان، عضو هیأت علمی  دانشگاه تربیت معلم تهران و مسئول پیشین کمیته پژوهش انجمن، جولایی دانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، و  الهه حسینی، فاطمه فریدوش، سحر فریدون، فاطمه کیخسروی دانشجویان کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی بودند.

در این جلسه، پس از آشنایی اعضا با یکدیگر، دکتر مهدی علیپور حافظی، برخی از محورهای فعالیت کمیته پژوهش را  به قرار زیر عنوان کرد:

تهیه معیارهای ارزیابی گروه های آموزشی و بستر های لازم، تهیه معیارهای ارزیابی اعضای هیأت علمی و بسترهای لازم، تهیه معیارهای ارزیابی کتابخانه ها و بستر های لازم، تهیه محورهای موضوعی مورد نیاز برای پژوهش در سطح ملی در حوزه علوم کتابداری و اطلاع رسانی، تهیه منبع مرجعی برای پژوهش، تهیه منبع مرجعی برای متخصصان کتابداری(Who’s who  )، همسوسازی فعالیت های کمیته های پژوهش شاخه ها.

دکتر علیپور حافظی افزود: "معیارهای ارزیابی مذکور باید از بین استانداردها و مبانی های نظری تدوین شوند .بحث عمده این است که بستر لازم را برای پژوهش آماده کنیم، محورهای مذکور را شناسایی کنیم، پروژه هایی را بر اساس آن ها تعریف نماییم و آن ها از طریق انجمن معرفی کنیم.بدین منظور باید فهرست کاملی از اعضا ، گروه های آموزشی و کتابخانه های فعال در کشور داشته باشیم تا بستر لازم در این زمینه ها فراهم شوند، افراد و گروه های مذکور شناسایی شوند، اطلاعات مربوط به آن ها کامل و روزآمد شوند تا پایگاه  اطلاعاتی را فراهم سازیم که از طریق انجمن معرفی شوند و سپس در مرحله ارزیابی قرار گیرند."

دکتر منصوریان در تأیید صحبت  های دکتر علیپور اظهار کرد: "انتظاراتی از انجمن های علمی و حرفه ای می رود که این توقعات از طریق پژوهش ها برآورده می شود که مثلا" بتواند معیارها را از سلسله پژوهش هایی استخراج کند و باید کاملا" مستند باشند و در نهایت منجر به تولید ابزارهایی شوند که مورد استفاده جامعه علمی کتابداری قرار گیرد. تعیین شاخص ها و معیارها و زمینه سازی برای کارهای بزرگتر باید از طریق پژوهش انجام گیرد. کار کمیته پژوهش استمرار دارد و مقطعی نیست، بنابراین بهتر است مشارکت کتابداران و اعضای هیأت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برای تحقق این اهداف جلب شود."

جولایی به کتاب "آشنایی با کتابداران متخصص استان خراسان" اشاره کرد که به کوشش دکتر شریف مقدم تألیف شده است که می تواند گام مؤثری برای تهیه منبع مرجع  برای متخصصان کتابداری باشد.

در رابطه با تهیه محورهای موضوعی مورد نیاز برای پژوهش در سطح ملی در حوزه علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دو موضوع پایان نامه با عناوین "بررسی موضوعی پایان نامه ها و پژوهش های انجام شده علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی" و " بررسی موضوعی پایان نامه ها و پژوهش های انجام شده علوم کتابداری و اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری" پیشنهاد شد که کلیت موضوع های انجام شده را مشخص کند که در چه حوزه هایی بیشتر و در چه حوزه هایی کمتر فعالیت شده است و در نهایت به افراد دیگر در انتخاب موضوع پایان نامه کمک می کند.

دکتر یزدان منصوریان گفت: "کمیته پژوهش باید نگاهی سازنده و منتقدانه و ارزیابی همراه با تحلیل به پژوهش های انجام شده داشته باشد، وجوه اشتراک و افتراق آن ها را بیابد تا دریابد که پژوهش ها به چه سمتی در حال حرکتند که این فعالیت به اصطلاح “Current trend an issue ” نامیده می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران، در خصوص تهیه منبع مرجع برای پژوهش افزود: " اینجانب در تلاش هستم که دستنامه ای را برای پژوهش در کتابداری  با کمک جمعی از نویسندگان تدوین نمایم که حدود 16 فصل برای این دستنامه پیش بینی شده است. این اثر با کتابهای دیگر روش تحقیق این تفاوتها را دارد که توسط جمعی از نویسندگان نوشته می شود، توسط خود کتابداران برای کتابداران تدوین می شود، حالت دستنامه دارد و برای مشارکت به اصطلاح Invited Paper است  نه Call for Paper ."

دکتر منصوریان، پیشنهاد کرد: تدوین چکیده نامه کتابداری و اطلاع رسانی را جزء محورهای فعالیت کمیته پژوهش انجمن قرار دهیم که وجود این منبع برای جامعه کتابداری بسیار ضروری است و برای یافتن پیشینه تحقیق به دانشجویان کمک می کند.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در تولید منابع مرجع پژوهشگران بسیار مسأله داریم چرا که تولید منابع مرجع به دانشجویان آموزش داده نمی شود.

دکتر یزدان منصوریان گفت: ما باید به سمت جلب مشارکت نهادهای دولتی و خصوصی پیش رویم که از این طریق انجمن را تقویت نماییم. مانند مشارکت های قبلی انجمن با سازمان های دیگر که کتاب "مجموعه مقالات همایش های انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران" به کوشش دکتر محسن حاجی زین العابدینی و مشارکت انجمن و کتابخانه ملی منتشر شده است. و یا کتاب "مجموعه مقالات همایش مدیریت دانش و علوم اطلاعات، پیوندها و برهم کنش ها" که به کوشش دکتر محمد حسن زاده، دکتر سید امید فاطمی و سید ابراهیم عمرانی و به پیشنهاد  انجمن کتابداری و مشارکت نشر کتابدار و  پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات (ایرانداک) و کتابخانه ملی به چاپ رسیده است. همچنین نشریه ی دیگر، فصلنامه  علمی –پژوهشی "علوم و فناوری اطلاعات" که با همکاری وزارت علوم، انجمن کتابداری و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات در حال فعالیت است.

گفتنی است علاقه مندان جهت همکاری با کمیته پژوهش انجمن می توانند با دکتر مهدی علیپور حافظی، مسئول کمیته مذکور به نشانی پست الکترونیکی meh.hafezi@gmail.com مکاتبه نمایند.

شایان ذکر است که جلسه بعدی انجمن در 24 شهریور رأس ساعت 16 برگزار خواهد شد.

گزارش از الهه حسینی