رونمایی از قرآن منحصر به فرد چاپ طلا در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

 

به گزارش پايگاه خبري كابداري و اطلاع رساني ايران (ليزنا) به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها ، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ، رئیس اداره مخطوطات این سازمان در حاشیه مراسم رونمایی از این قرآن گفت: صدها هزار نسخه کتاب و قرآن خطی موجود در کتابخانه های بزرگ اسلامی نشان دهنده تلاش فکری خردمندان و دانشوران بزرگ اسلامی در سده های گذشته است.

سید محمدرضا فاضل هاشمی تصريح كرد: کتابخانه آستان قدس رضوی دارای بیش از صد نسخه قرآن می باشد که بر روی پوست آهو کتابت شده است و شاید هیچ کتابخانه ای دارای چنین گنجینه ای نباشد

وی افزود: گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی با 15 هزار نسخه قرآن و جزوه قرآنی خطی از دوره های مختلف تاریخی نظیر سده های اولیه اسلامی، دوره های سامانی، غزنوی و سلجوقی گنجینه ای ارزشمند از کتاب آسمانی را در اختیار دارد که با پشتوانه آن، می توان قانون مندیهای حاکم بر دوره های مختلف کتابت ، تذهیب و خوشنویسی قرآن کریم را تدوین نمود.

 در ادامه این مراسم هنرمند و واقف این اثر هنری چشم نواز گفت: با توجه به اینکه اینجانب سالها کار ترویج و نشر و صحافی قرآن را به عهده دارم آرزو داشتم اثری منحصر به فرد از قرآن تهیه نمایم که با جدیت فراوان توانستم در سال 1388 به این فناوری دست پیدا نمایم.

نادر علی تبار گفت: این قرآن که به مدت چهار ماه تهیه و با نام امام رضا (ع) مزین شده دارای 831 صفحه در قطع سلطانی می باشد که تمام حروف و تذهیب آن با طلا چاپ شده است .

وی با بیان اینکه برای حفظ این اثر از کاغذ مخصوص استفاده و برای ماندگاری بیشتر کل صفحات آن لمینه شده است افزود: بعد از تهیه این قرآن با این فناوری به این نتیجه رسیده و آمادگی دارم تا دیگر آثار مکتوب میراث فرهنگی را به همین روش تهیه و احیا نمایم .

گفتنی است در پایان این مراسم پس از رونمایی از این اثر نفیس ، در تالار ورودی کتابخانه مرکزی آسان قدس رضوی برای مدت یک هفته در معرض نمایش عموم قرار گرفت.