کد خبر: 44527
تاریخ انتشار: شنبه, 01 آبان 1400 - 12:44

داخلی

»

کارگاه

برگزاری دومین کارگاه آموزشی راهبردهای جستجو ویژه افراد با آسیب بینایی

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
رییس گروه خدمات ویژه و مرجع کتابخانه ملی ایران از برگزاری دومین کارگاه آموزشی راهبردهای جستجو در پایگاه های اطلاعاتی ویژه افراد با آسیب بینایی در تاریخ 5 آبان ماه خبر داد.
برگزاری دومین کارگاه آموزشی راهبردهای جستجو ویژه افراد با آسیب بینایی

به گزارش لیزنا، سمیه سادات هاشمی رییس گروه خدمات ویژه و مرجع کتابخانه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: کارگاه آموزشی راهبردهای جستجو در پایگاه های اطلاعاتی ویژه افراد با آسیب بینایی برای نخستین بار در کتابخانه ملی ایران برگزار شده است. نخستین دوره آن در تاریخ 28 مهرماه به پایان رسید و با توجه به استقبال کاربران از این کارگاه ها دومین جلسه آن در تاریخ 5 آبان در ساعت 12 برگزار می شود.

وی ادامه داد: کارگاه آموزشی راهبردهای جستجو در پایگاه های اطلاعاتی ویژه افراد با آسیب بینایی چگونگی جستجو در پایگاه های اطلاعاتی و دریافت منابع مورد نیاز افراد با آسیب بینایی برگزار می شود. اعظم نجفقلی عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی و امیدهاشمی به عنوان پژوهشگر که وی از روشندلان است از مدرسان این کارگاه هستند.

رییس گروه خدمات ویژه درباره مرجع مجازی تلفنی که به تازگی راه اندازی شده است گفت: ایجاد امکانات و شرایط مناسب برای پر کردن خلاءهای پژوهشی افراد با آسیب بینایی و توانخواهان از رسالت های ذاتی سازمان اسناد و کتابخانه ملی است، به همین منظور برای رفع نیازهای اطلاعاتی این قشر از هموطنان مرجع مجازی تلفنی راه اندازی شده است.

هاشمی افزود: با راه اندازی مرجع مجازی تلفنی دسترسی به منابع برای افراد با آسیب بینایی راحت تر خواهد شد و کاربران برای دریافت پاسخ به پرسش‌های پژوهشی، جستجو و یافتن منابع مورد نیاز خود و همچنین امکان بهره مندی از مشاوره کارشناسان می توانند در روزهای اداری با شماره تلفن 81623223، از ساعت 10 تا 12 تماس بگیرند.

وی تاکید کرد: ارائه خدمات به صورت مرجع مجازی تلفنی به این صورت است که کاربر با تماس با کتابداران کتابخانه ملی ایران منابع مورد نیاز را جستجو می کند و در صورت داشتن نیازهای پژوهشی و تخصصی، منابع از طریق درگاه مرجع مجازی ارسال خواهد شد.

رییس گروه خدمات ویژه گفت: از ابتدای سال تا کنون 38عنوان کتاب و 2 پایان نامه با حضور داوطلبی افراد گویا سازی شده است.

هاشمی یادآور شد: در بخش خدمات هم ؛ دو دستگاه برجسته نگار، یک دستگاه پرینتر بریل، دو دستگاه درشت نما در بخش نابینیان وجود دارد و بر روی چهار سیستم این بخش هم دستگاه تبدیل متن به صوت وصل شده است. ضمن اینکه مجموع منابع نشریه و کتاب به خط بریل سه هزار و 221 جلد است.