همکاری علمی دانشمندان ایرانی و امریکایی 5 برابر شده است

 

به گزارش لیزنا به نقل از ایرنا، پايگاه اينترنتي نيوساينتيست افزود: ايران با چنين روند رو به رشد و پر سرعتي در زمينه انتشار مقالات علمي بدون شك باعث شگفتي بسياري در كشورهاي غربي كه در زمينه علم و دانش پيشگام هستند، خواهد شد و پيشگامان علم و دانش را شگفت زده خواهد كرد.

اين مقاله در ادامه مي افزايد: اگر روابط سياسي ايران و آمريكا متشنج است، ولي در عوض به نظر مي رسد كه دانشمندان دو كشور به خوبي با يكديگر كنار مي آيند، چرا كه ميزان مقالات علمي كه دانشمندان دو طرف با مشاركت و همكاري يكديگر به تحرير در مي آورند، پنج برابر افزايش يافته است و از تعداد 388 به تعداد 1831 مقاله رسيده است.

اين نشريه در ادامه مي افزايد نرخ رشد سريع علم در ميان كشورهايي همانند چين، هندوستان و برزيل نيز به صورت قابل ملاحظه اي برجسته است، به طوري كه در مقايسه با كل كشورهاي جهان در سال 1993 تا 2003 در مقايسه با مقالات منتشر شده در حد فاصل سال هاي 2004 تا 2008 قابل توجه مي باشد.

كشورهاي ديگري نيز كه در زمينه موضوعات علمي بازيگران كوچكي محسوب مي شدند، اكنون همانند ايران به فعاليت هاي تحقيقاتي خود سرعت بخشيده اند ، به عنوان مثال از ميان آنان علاوه بر كشورهاي نام برده شده مي توان به كشور تركيه نيز اشاره داشت.

كشور تركيه نيز در حد فاصل سال هاي 1996 تا 2008 ميلادي ميزان انتشار مقالات علمي خود را چهار برابر افزايش داده است.