رقابت میان مرورگرها: کدامیک بهتر است؟

به گزارش لیزنا، اینترنت اکسپلورر 9 و فایرفاکس 4 از زمان آغاز به کار موفق گوگل کروم 10 رقابت شدیدی را آغاز کرده اند. درحالی که سافاری 5 و اپرا 11 بازیکنان کوچکتری در این رقابت به شمار می آیند که بر انتخاب کاربران تأثیر می گذارند.

هم اکنون برای انتخاب یک مرورگر وب، کاربران دچار سردرگمی شده اند. چراکه اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس که دو نام آشنای قدیمی بوده اند نسخه های جدیدی را ارائه کرده اند، همین طور گوگل کروم و اپرا نیز تغییرات اعمال شده در مرورگرهایشان را عرضه کرده اند. نسخه های فعلی مرورگرها همگی دارای سرعت زیاد، رابط کاربرهای کوچک شده به منظور مشاهده بهتر سایت های مورد بازدید و پشتیبانی از زبان نشانه گذاری HTML5 هستند. هریک از مرورگرها درعین سادگی دارای پیجیدگی هایی نیز هستند.

مرورگر جدید مایکروسافت، IE9  افزونه هایی را به منظور سرعت بخشیدن مشاهده سایت هایی با حجم گرافیکی زیاد و ابزارهایی برای حفظ حریم خصوصی به منظور جلوگیری از ردیابی فعالیت های وب کاربر توسط سایت های بازاریابی دارد.

فایرفاکس امکان چندبعدی در نمایش تب ها ایجاد می کند و امکانات شخصی سازی آن متنوع است. از آن جمله می توان به بوک مارک ها، تاریخ و دیگر تنظیمات اشاره کرد.

گوگل کروم، مرورگری است که به سرعت نسخه های روزآمد شده ی خود را به بازار عرضه می کند. پس از گذشت دو سال و نیم از ارائه اولین نسخه ی آن، گوگل هم اکنون نسخه دهم مرورگر خود را عرضه کرده است. ابزارهای جستجوی گوگل قدرتمند و مفید هستند، از جمله ی ویژگی های آن می توان به نمایش کلیدواژه های مرتبط یا از پیش جستجو شده توسط کاربر و موجود در سابقه مرورگر، قبل از درج کامل آن کلیدواژه در Omnibox –باکس جستجوی تلفیقی آدرس-کلیدواژه کروم- اشاره کرد. در این مرورگر امکان مشاهده محتوای سایت ها با فرمت Flashو PDF وجود دارد.

اگرچه سافاری توسط اپل ارائه شده است، دلیلی ندارد که کاربران ویندوز از ویژگی های منحصر به فرد آن بهره نگیرند. RSS خوان این مرورگر آیتم های غیرضروری را حذف می کند و فقط امکان خواندن متن را ایجاد می کند و در صفحه سایت های برتر آن نیز در یک گالری سه بعدی سایت هایی که مکررا مورد بازدید قرار می گیرند، نمایش داده می شود.

و در نهایت مرورگر اپرا که هیچ یک از مرورگرها نوآوری به گاررفته در آن را ندارند. ایجاد تب و باکس جستجو همگی از اپرا آغاز گردید.

بر مبنای تحلیل لایف هکر، اپرا ۱۱، سرعت راه اندازی اولیه بالایی به خود اختصاص داد. این درحالی است که IE9 همچنان کند ترین جایگاه را در بوت اولیه داشت. دیگر مرورگرها نیز در آزمایش های مقدماتی سرعت های نزدیک به یکدیگر داشتند.

در مقایسه کلیه مرورگرها در بارگذاری تب ها، نسخه Stable کروم 10 بیشترین سرعت را داشت و دیگر مرورگرها تنها دو ثانیه با هم اختلاف داشتند.

کروم ۱۱ (Dev)، به عنوان مرورگری که بیشترین سرعت جاوااسکریپت دارد، شناخته شد. هر دو ورژن ۶۴ و ۳۲ بیتی IE 9 از فایرفاکس ۴ در این مورد ضعیف‌تر عمل کردند و کروم در آزمایش های مختلف که  باDromaeo suite انجام شد، بهترین نتایج را داشت.

همچنین اپرا 11 برنده پشتیبانی از CSS/DOM شده است. ‏تفاوت در سرعت جاوا اسکریپت بسیار محسوس تر از موارد دیگری همچون پشتیبانی از سی اس اس است، که یکی از مهمترین موارد در برتری مرورگرهاست. در این مورد اپرا از هر دونسخه کروم و همچنین فایرفاکس ۴ بهتر بود و IE 9 در مقام آخر قرار گرفت.

دو مرورگر، کروم نسخه Dev و اپرا ۱۱ کمترین استفاده از حافظه ( بدون نصب اکستنشن) داشتند چرا که به محض لود شدن ۹ تب مشابهی که برای آزمایش باز شده بودند، کمترین مقدار حافظه را مصرف می‌کردند این آزمایش در شرایطی انجام شد که بر روی هیچ یک از مرورگر ها نرم افزرا جانبی نصب نشده بود.

اپرا ۱۱ و فایرفاکس ۴، کمترین میزان استفاده از حافظه (با پنج اکستنشن نصب شده ) داشتند.

باید دانست که هر یک از مرورگر ها مخاطبین خود را دارند و برتری‌های آن‌ها به تناسب نیاز افراد در زمان استفاده متفاوت خواهد شد اما به عنوان نتیجه ی نهایی و بر مبنای درجه بندی مقداری برای فاکتورهایی مانند سرعت بوت اولیه، سرعت بارگذاری تب ها و پشتیباتی از جاوااسکریپت و CSS مشخص شد که به ترتیب: مرورگرهای اپرا و کروم 10 (Stable) با 76 درصد در مشترکا جایگاه اول، کروم 11 (Dev)‏ با 68 درصد در جایگاه دوم، فایرفاکس 4 با 60 درصد در جایگاه سوم، اینترنت اکسپلورر 9 (64 بیتی) با 28 درصد در جایگاه چهارم و در نهایت اینترنت اکسپلورر 9 (32 بیتی) با 24 درصد در جایگاه پنجم قرار گرفتند.