نوجوانان 16 ساله به بالا هم می توانند از کتابخانه‌های کانون بهره گیرند

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی کانون، مراکز فرهنگی، هنری یا همان کتابخانه‌های کانون بیش از 45 سال است که پذیرای کودکان و نوجوانان 6 تا 16 ساله است و بچه‌‌ها باید پس از 16 سالگی با این مراکز خداحافظی کنند.

این در حالی است که نوجوانان 16 ساله به عنوان اعضای ثابت و فعال کانون طی 10 سال عضویت خود در این مراکز به توانایی‌ها و قابلیت‌هایی در عرصه‌های هنری و ادبی دست یافته‌اند که خداحافظی با آن‌ها به واقع مراکز کانون را از این استعداد‌ها خالی می‌کند و جایگزین کردن نسل جدید بچه‌ها به جای آنان نیاز به سال‌ها تلاش و سرمایه‌گذاری دارد.

از سویی نوجوانانی که از دوران کودکی خود به فضای مراکز کانون دل‌بستگی پیدا کرده‌اند به محض رسیدن به مرز 16 سالگی مجبورند این مراکز را با تلخ‌کامی ترک کنند و این اتفاقی است که در دفتر خاطرات بسیاری ازاعضای فعال کانون در سال‌های دور و نزدیک ثبت شده است.

اگر چه برخی از همین اعضای فعال پس از پایان دوران دبیرستان یا دانشگاه خود دوباره راه مراکز کانون را پیش می‌گیرند و این بار با عنوان مربی به فعالیت خود  در کانون ادامه می‌دهند.

اکنون اما معاون فرهنگی کانون از تصمیم شورای معاونان کانون برای بالا بردن سنّ پایان عضویت اعضای مراکز کانون خبر داده است.

محمد باقر آدوسی توضیح داد که شورای معاونان کانون در آخرین جلسه‌ی خود در هفته‌ی گذشته از وی خواسته است که ظرف دو ماه شیوه نامه‌ای برای اجرای این تصمیم تهیه و برای تصویب به این شورا ارایه کند.

وی افزود به احتمال زیاد سنّ پایان عضویت پسران در مراکز کانون 18 سال و دختران 20 سال در نظر گرفته خواهد شد و این نوجوانان بعد از این در قالب انجمن‌های فرهنگی، هنری و ادبی به فعالیت‌های خود در مراکز کانون ادامه خواهند داد.

به گفته‌ی وی پایدارسازی نوجوانان در مراکز و سوق  دادن آن‌ها به سمت فعالیت‌ها و آموزش‌های نیمه حرفه‌ای متناسب با شرایط سنی آن‌ها از جمله اهداف این طرح به شمار می‌رود.

معاون فرهنگی کانون در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که همواره این نگرانی وجود داشته است که اعضای مراکز کانون پس از پایان عضویت، جذب چه مراکز یا فضاهایی می شوند؟ و آیا این مکان‌ها به سلامت روحی و اخلاقی آن‌ها آسیبی وارد نمی‌کند؟

آدوسی با اشاره به این مطلب که بیکاری سرمنشا بسیاری از مشکلات روحی ، روانی و اخلاقی نوجوانان و جوانان است  یادآور شد که تصمیم کانون برای بالابردن سن عضویت اعضا در عین حال به دنبال آن است که بچه‌ها را با تشکیل کارگروه‌های ویژه‌ای به سمت کار و تولید فرهنگی سوق دهد.

وی تاکید کرد که این نوجوانان، مشاوران خوبی برای کانون هستند و با انتقال مطالبات نسل نوجوان و جوان به مسوولان، در عین حال مراکز کانون را فعال‌تر خواهند کرد.

به گفته‌ی آدوسی مربیان توانمند کانون اداره‌ی این انجمن‌ها را برعهده خواهند گرفت و با استفاده از قابلیت‌های بچه‌ها جریان تولید فرهنگی را در مراکز کانون شکل خواهند داد.

معاون فرهنگی کانون در همین حال معتقد است این تولیدات می‌تواند در تمامی زمینه‌های فرهنگی، هنری به ویژه درحوزه کتاب، انیمیشن، نجوم، موسیقی و ... در مراکز کانون و از طریق همین انجمن‌ها آماده و عرضه شود.

وی همچنین اعلام کرد که کانون آمادگی دارد از این تولیدات اعضای فعال خود حمایت کند چرا که نوجوانان وقتی می‌بینند تولیدات آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد بی‌تردید جذب مراکز کانون می‌شوند.

آدوسی در ادامه گفت در مرحله‌ی اول اجرای این طرح پیش‌بینی شده است که تنها اعضایی بتوانند به عضویت خود ادامه دهند که  از سه سال قبل به عنوان عضو در مراکز کانون فعالیت کرده‌اند.

معاون فرهنگی کانون در پایان خاطر نشان کرد که انجمن‌های فرهنگی، هنری کانون می‌توانند به منظور تولید محصولات فرهنگی، هنری  از نظرات کارشناسان و اساتید صاحب نظر در رشته‌های مختلف استفاده و آثار بچه‌ها را با حضور آنان مورد نقد و تجزیه و تحلیل قرار دهند.