پنجمين يادواره استاد فرزين با محوريت بررسی برنامه جدید دوره کارشناسی کتابداری برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا،  پنجمين يادواره استاد فرزانه فرزين با ياد و خاطره این استاد و محقق عاليقدر گروه علوم كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه شيراز و با محوريت « بررسی برنامه جدید دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی و تأثير آن بر عملكرد آتي كتابخانه ها» در تاریخ 18 اردیبهشت 1390در دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، سالن دکتر حسینی از ساعت14 آغاز شد.

پس از قرائت قرآن و پخش سرود ملی، دکتر زهير حیاتی، ریاست انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه فارس، گزارش مختصري در باب فعاليت هاي انجمن در طول سال گذشته ايراد كرد.

سپس حیاتی توضيحاتي در باب شكل گيري موضوع همايش كه در نتيجه نظرسنجي به عمل آمده از جامعه مخاطبان صورت گرفته ارائه کرد.

در ادامه اکتفایی، نماينده انجمن علمي- دانشجويي كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه شيراز، درخصوص موفقيت هاي این انجمن در جشنواره ملی حركت و کسب رتبه اول در سال گذشته سخناني بيان كرد.

وی اشاره مختصري در مورد برنامه هاي آتي انجمن علمي- دانشجويي در طول سال جاري داشت.

سپس در این همایش، دكتر فريده عصاره، مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز، به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا از دست اندركاران برگزاري يادواره تشكر كرد و  سخناني در باب موضوع جلسه بيان كرد.

دكتر عصاره گفت: "در حال حاضر ما در حال گذار از جامعه سنتي (صنعتي و فراصنعتي) به جامعه اطلاعاتي هستيم. وظيفه ما كتابداران نيز همگامي با تغييرات فنآوري و پيشروي به سوي جامعه اطلاعاتي در سايه بهره گيري از سواد اطلاعاتي است. اين توانايي نيز به مدد اجراي برنامه درسي جديد كارشناسي كتابداري و اطلاع رساني و به اميد پرورش كتابداران كارآمد و روزآمد مجهز به آموزشهاي نوين آغاز به كار كرده است."

در ادامه، دكتر جعفر مهراد، چهره ماندگار علمی کشور در سال 89 و رئیس کمیته گسترش و برنامه­ ریزی کتابداری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات، به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا نويد تصويب رشته هاي جديد دوره كارشناسي ارشد علم سنجي، نسخه هاي خطي، مطالعات آرشيو، و مطالعات كتابخانه هاي عمومي در جلسه اين هفته كميته گسترش و برنامه ريزي (مورخ 27 ارديبهشت 90) را داد؛ كه اين خبر خوشايندي براي جامعه كتابداري در سطح كشور بود.

دکتر مهراد در ادامه ضمن بيان كارهاي صورت گرفته در راستاي تصويب برنامه درسي جديد دوره كارشناسي كتابداري از زحمات بي شائبه همكاران ارجمند تشكر كرد.

سپس طي يك سخنراني دانشجويي، مقاله ای با عنوان «بررسی تطبیقی برنامه جدید (مصوب 1388) دوره کارشناسی علوم کتابداری و اطلاع رسانی با برنامه قبلی (مصوب 1369)» توسط خانم ها چوپانی و عبداللهی ارائه گردید.

این سخنرانان اذعان داشتند: برنامه مصوب جديد(1388-89) نسبت به برنامه مصوب قبلي(1369) 83% دچار تغيير شده است و بيشترين تغييرات در دروس فنآوري اطلاعات و مديريت اطلاعات و كمترين تغييرات را در درس مرجع شاهد هستيم.

در ادامه طی نشست تخصصی با حضور اساتید و صاحبنظران رشته: دکتر زهیر حیاتی، دکتر جعفر مهراد، دکتر فریده عصاره، دکتر ملیحه نیک کار، دکتر علی حمیدی، دکتر حمید علیزاده، و سرکار خانم رحیمی هر يك از ایشان سخناني در باب مسائل اساسي مطرح در راستاي اجرايي شدن برنامه جدید دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی ايراد كردند؛ که اهم آنها عبارتند از:

  • چگونگی اجرای برنامه جدید کارشناسی ( امکانات و زیرساخت­ها) در بخش کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
  • بررسی تطابق برنامه با تخصص مدرسان
  • برنامه­های آتی کمیته کتابداری و چالش­های پیش روی آن
  • تطابق برنامه کارشناسی با نیاز کتابخانه­ها به نیروی انسانی متخصص
  • بررسی محتوایی برنامه دوره کارشناسی
  • تطابق محتوای برنامه با منابع درسی
  • بررسی نگرش برنامه به مباحث جدید
  • میزان همخوانی برنامه دوره کارشناسی با برنامه کارشناسی ارشد

در ادامه نيز طي يك جلسه پرسش و پاسخ دغدغه هاي دانشجويان در راستاي اجرايي شدن برنامه درسي جديد مطرح گرديد و ديدگاههاي صاحبنظران رشته در پاسخ به سوالات دانشجويان گرمي و صميميت خاصي به جلسه بخشيد؛ چراكه گوياي ديد عميق و موشكافانه دانشجويان بود.

در خاتمه نیز از اساتید و مدعوین محترم با تقديم لوح سپاس تشكر و قدراني صورت گرفت.

گفتنی است این همایش با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شاخه فارس و انجمن علمی- دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز برگزار گردید.

خبرنگار: مریم مجرب