گزارش سالانه گروه‌های بررسی شورای کتاب کودک ارائه می‌شود

 

به گزارش لیزنا، جلسات ارائه این گزارش ها از روز دوشنبه 27 تیر 1390 آغاز  خواهد شد و طی چهار جلسه تا تاریخ دوشنبه 3 مرداد ادامه می یابد. جلسات مذکور از ساعت 16 تا 19:45 برگزار می شوند.

روز دوشنبه بیست و هفتم تیرماه، موضوعات « آثار و دستنوشته بزرگسالان »، «فلسفه»، « آثار و دستنوشته کودکان و نوجوانان»، «علوم تجربی»، و «ادبیات کهن» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

چهارشنبه مورخ بیست و نهم تیرماه، از ساعت 16-16:45 موضوع «رمان»، 16:45 – 17:15 مبحث «دین»، 18 – 17:15 «نشر الکترونیک»، 18:45 – 18:15 «مرجع» و در نهایت 19:45 – 18:45موضوع «نشریات» بررسی می شوند.

همچنین روز شنبه مورخ اول مرداد 1390، به ترتیب درباره موضوعات «بازی ، هنر و سرگرمی»، «دانش اجتماعی و زندگینامه »، « پژوهش » و «داستان - ترجمه» از ساعت 16 تا 19:30 اطلاعاتی ارائه خواهد شد.

آخرین جلسه ارائه این گزارش ها، روز دوشنبه مورخ سوم مرداد خواهد بود و گروه های بررسی شورا در خصوص «داستان – تألیف و نمایشنامه»، «شعر» و «تصویر» گزارشی ارائه خواهند کرد.

گفتنی است، گروه‎های بررسی با هدف بررسی آثاری كه در طول یك سال برای كودكان و نوجوانان به چاپ می‎رسد، فعالیت می‎كنند. این گروه‎ها از یك سو بهترین آثار سال را انتخاب و فهرستی از كتاب‎های مناسب را تهیه می‎كنند و از سوی دیگر گزارش سالیانه از وضعیت ادبیات كودكان و نوجوانان ارائه می‎دهد. دستاوردهای گروه در خدمت پدیدآورندگان و ناشران و كارشناسان قرار می‎گیرد تا موجب رشد كمی و كیفی آثار شود.

پیشینه تشكیل گروه‎های بررسی به سال ۱۳۴۳ و اولین تقسیم كار موضوعی در شورای كتاب كودك بر می‎گردد. هم اكنون بیش از صد كار‎شناس در دوازده گروه بررسی در شورای كتاب كودك فعالیت می‎كنند. گروه‎هایی كه به عنوان زیرمجموعه گروه بررسی درشورای كتاب‎ كودك فعالیت می‎كنند شامل: داستان ـ تالیف؛ داستان ـ ترجمه؛ تصویر؛ شعر؛ غیرداستان (دین - دانش اجتماعی و زندگینامه - علوم تجربی - هنر، بازی و سرگرمی)؛ كتاب‎های كلیات (مرجع)؛ نشریات؛ آثار و دستنوشته‎های كودكان و نوجوانان؛ آثار و دستنوشته‎های بزرگسالان؛ نقد؛ ادبیات گذر؛ و پژوهش كتابخانه‎ای می شوند.

شرکت در این نشست ها برای علافه مندان آزاد است. کتابخانه تحقیقاتی شورا در تهران: خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، خیابان شهید وحید نظری، شماره 31، طبقه دوم و سوم واقع شده است.