نشست «مديريت مجموعه از حفاظت تا مستندسازي» برگزار شد

 

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومي مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك،  در راستاي فراهم آوردن بسترهاي لازم براي بهره گيري از ارزش ها و مجموعه هاي اين مؤسسه، ازمجموعه  نشست هاي آموزشي خود، هفتمين نشست آموزشي خود را  را با عنوان «مديريت مجموعه از حفاظت تا مستندسازي» برگزار كرد.

در اين نشست كه  مطالب آن توسط محمد حكمت كارشناس پژوهش و آزاده جزني رئيس اداره اطلاعات فرهنگي و حفاظت فني مؤسسه ارائه شد، روند و نحوه برخورد با يك اثر فرهنگي- تاريخي  از ابتداي ورود به مؤسسه تا رسيدن آن به مخازن نگهداري مورد بررسي قرار گرفت.

در اين مبحث گفته شد: مراحلي كه يك شيء از هنگام ورود تا رسيدن به مخزن طي مي كند شامل 3 بخش اصلي با محوريت معرفي و آموزش، حفاظت، مستندسازي و ثبت است. حفاظت شامل 2 بخش صيانت و حفاظت علمي است و حفاظت علمي خود شامل دو  مقوله درمان و نگهداري است. همچنين در مورد ثبت ومستندسازي گفته شد اين كار به منزله هويت بخشي به اثر است كه ميتواند فوائدي چون ايجاد بانك اطلاعاتي آثار، مشخص كردن ظرفيت هاي پژوهشي، حفظ و نگهداري آثار در شرايط مناسب و همچنين امكان بازيابي و پيگيري اثر در صورت سرقت و يا مفقود شدن آن، داشته باشد.

مستندسازي، حفاظت، گردآوري و معرفي آثار مرتبط با ميراث فرهنگي شرايطي را بوجود مي آورد تا دانش مخاطب در مورد اين آثار بالا رفته كه اين خود مي تواند زمينه را براي استفاده از خلاقيت و ايجاد آفرينش در جامعه مساعدتر كند.