اهمیت هنر کتاب آرایی در صنعت نشر از اهداف «نشان شیرازه»

 به گزارش لیزنا، در ابتدای این نشست، کیانوش غریب پور با بیان اینکه موسسه خانه کتاب به موازات جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به متن و محتوای کتاب توجه کرده است، گفت: در سال گذشته به فیزیک و شکل کتاب هم توجه شد. کتاب آرایی در تمدن ما فراموش شده است و با وارد شدن تکنولوژی چاپ، توجه به کتاب آرایی کاهش پیدا کرد و این پروسه کم کم تسلیم روند مکانیکی چاپ کتاب شد.

 

وی بیان کرد: نشان شیرازه که سال گذشته راه اندازی شد، تلاشی بود برای عطف توجه دوباره به اهمیت هنر کتاب آرایی در صنعت نشر و ما تلاش می کنیم در دومین دوره، با بررسی و انتخاب آثار قابل اعتماد و معرفی آنها به صنعت نشر، توجه ناشران را بر این مسئله متمرکز کنیم.

غریب پور افزود: سال گذشته، اولین سالانه هنر طراحی کتاب ایران برگزار شد و نتیجه خوبی هم داشت. در دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران سعی کردیم به کتاب آرایی و  ظاهر کتاب نزدیک تر  شویم و این سالانه را به برندی تبدیل کنیم تا در  سال های آینده به شکل جدی به ارتقاء سطح کتاب آرایی کمک کند.

دبیر علمی دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران به دلیل انتخاب نام «نشان شیرازه» اشاره کرد و گفت: به دلیل برندسازی به نام اختصاری و کوتاه احتیاج داشتیم. «نشان شیرازه» در مفهوم اجتماعی ما معنی مشخصی دارد، اما در کتابسازی بخشی از صحافی است و به نوعی منظور ما از«نشان شیرازه» اتصال همه اجزاء کتاب است.  جایزه این سالانه به کتابی تعلق می گیرد که معیارهای هیات داوران را دارا باشد و به نکته درخشانی برای صنعت نشر و کتاب آرایی تبدیل شود.

دبیر نشان شیرازه، به هدف برگزاری دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران اشاره کرد و گفت: توجه به اهمیت طراحی یکپارچه و متفکرانه پیکره کتاب به عنوان موضوعی مهم در طراحی گرافیک و صنعت نشر و نیز تشویق هنرمندان، ناشران و دست اندرکاران صنعت نشر در جهت ارتقاء جایگاه کتاب آرایی از اهداف این دوسالانه است. نشان شیرازه به شکل (فیزیک) کتاب های منتشر شده و پدیدآورندگان هنری آن (تیم هنری) و بر مبنای ارزش های توأم با زیبایی و عملکرد اهدا می شود.

وی در پایان گفت: فراخوان نشان شیرازه، دوم شهریور ماه امسال با همکاری خانه کتاب اعلام شد و دبیرخانه دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران تا ۲۵ شهریور آماده دریافت آثار منتشر شده در سال ۱۳۹۴ از سوی ناشران، طراحان گرافیک، هنرمندان تصویرگر و همه فعالان صنعت نشر و کتاب‌آرایی است.

 

در ادامه، مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب، صحبت کرد و گفت: ما به دنبال برگزاری یک جایزه نیستیم بلکه می خواهیم استانداری از شکل کتاب در حوزه های مختلف کودک، بزرگسال، مرجع، علمی، غیر علمی، گنجینه ها و... ارائه کنیم تا به صورت مجزا و ویژه به این حوزه ها پرداخته شود.

 

 در پایان این نشست خبری، افشین داورپناه با بیان اینکه در اولین دوسالانه هنر طراحی ایران، حدود هزار کتاب ارسال شد، گفت: 60 درصد آثار ارسالی در بخش بزرگسال و مابقی در بخش کودک و نوجوان  بودند. تنها ۱۵ درصد از هزار اثر ارسالی به مرحله دوم راه پیدا کرد که  تاکید بیشتر این آثار بر بعد زیباشناسی و کاربردی مانند فونت کتاب بود. این اتفاق نشان از آن دارد که اکثر آثار،  استانداردهای لازم را  از نظر فنون و هنر کتاب آرایی نداشتند. امیدوارم امسال تعداد و کیفیت آثار ارسالی ارتقاء پیدا کند به خصوص با فرایند آموزشی که در کنار دومین دوسالانه هنر طراحی تدارک دیده شده است