دانشگاه برای کتاب‌خوان شدن دیر است

 مهدی رنجی نظرلو نویسنده و منتقد کتاب در گفتگو با خبرنگار لیزنا، با اشاره به ترویج- کتاب و کتابخوانی به مناسبت هفته کتاب اظهار داشت: هفته کتاب و کتابخوانی می‌تواند آثار مختلفی در جامعه و افراد داشته باشد به طوری که با ترویج فرهنگ مطالعه و ایجاد انگیزه و علاقه در بین کودکان و نوجوانان سرانه مطالعه در کشور افزایش یابد.

وی یادآور شد: ‌متاسفانه به دلیل استفاده کم والدین از کتاب در اوقات فراغت کودکان با دیدن رفتارهای مختلف پدر و مادرهایشان هیچ علاقه‌ای به مطالعه کتاب نشان نمی‌دهند و به همین منظور سرانه مطالعه در کشور و به خصوص در بین نوجوانان و جوانان کاهش می یابد.

 

نظر لو ادامه داد: برای اینکه بتوانیم کودکان و نوجوانان را با کتاب و کتابخوانی آشتی دهیم باید آنها را به کتابخانه و سایر مکان‌های فرهنگی ببریم تا فرزندانمان با قرارگیری در محیط‌های مطالعه از بچگی علاقه به خواندن و عضویت در کتابخانه‌های کشور و حتی کانون‌های پرورشی فکری کودکان در آنها ایجاد شود.

وی عنوان کرد: برای ایجاد انگیزه و علاقه در بین افراد دوران دانشگاهی دیر است زیرا شالوده فرد تا این دوران شکل گرفته و جا انداختن یک فرهنگ جدید مثل کتاب خواندن و پر کردن اوقات فراغت با کتاب با کمی مشکل روبرو است و دانشگاه ها هم اکنون جامعه بی مطالعه هستند.

 

وی گفت: مسئولان کتابخانه‌های کشور باید در هفته کتاب و  کتابخوانی با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف کتاب و اختصاص دادن بیلبوردهای تبلیغاتی شهرکه نقش مهمی در فرهنگسازی به ویژه در هفته کتاب دارند سعی در ایجاد انگیزه در بین افراد جامعه خصوصا کودکان و نوجوانان را داشته باشند.