نشست ادبیات کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، با حضور بیوک ملکی، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان و شهرام اقبال‌زاده نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان، نشست ادبیات کودک و نوجوان با موضوع دوران کودکی و ترویج خواندن در نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد.

بیوک ملکی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در این نشست اظهار کرد: ادبیات کودک و نوجوان در کشور ما عمر زیادی ندارد و قسمت اعظم آن بعد از انقلاب اتفاق افتاده‌ است.

وی افزود: با این وجود در برهه فعلی امکان دسترسی به کتاب و استفاده از راهنمایی بزرگان عرصه ی ادبیات فرصتی  ارزشمند برای کودکان و نوجوانان است

ملکی همچنین به شعر کودک اشاره کرد و گفت: شناخت دغدغه‌های کودک امروز نیازی اساسی برای شعر سرایی در حوزه کودک است و در واقع از مهم‌ترین ویژگی‌های شعرای کودک به روز بودن است.

بیوک ملکی، متولد ١٣٣٩ در روستای «زرجه بستان» از توابع قزوین است. وی باسابقه ترین اعضای سردبیری «سروش نوجوان» است و بسیاری از کودکان و نوجوانان دهه شصت با نام این شاعر و نویسنده از طریق مجموعه مجلات سروش آشنا شده‌اند.

«کلاغ‌پر»، «آفتاب و مهتاب «ستاره باران»، «بر بال رنگین کمان»، «پشت یک لبخند»، «کوچة دریچه‌‌ها»، «از هوای صبح» و «در پیاده‌رو» از جمله آثار این شاعر برجسته کودک می باشند.

همچنین شهرام اقبال‌زاده، نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان در این نشست به ارائه تحلیل کوتاهی از ادبیات کودک و برخی از مشکلات و‌ موانع ترویج کتاب‌خوانی اشاره کرد.

وی در این نشست به بررسی راهکارهای ترویج کتاب‌خوانی پرداخت و مساله خواندن را جزئی از زندگی دانست که باید کودکان را به سوی آن سوق داد.

شهرام اقبال‌زاده، مترجم، نویسنده، ویراستار و منتقد ادبیات کودک و نوجوان درسال ۱۳۳۳ در شهر کرمانشاه به دنیا آمد. او دانش‌آموخته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه تهران است. شهرام اقبال‌زاده فعالیت ادبی خود را با انتشار مقالاتی دربارهٔ ادبیات به ویژه ادبیات کودک و نوجوان در مطبوعات شروع کرد و با عضویت در نهادهای ادبی مانند انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، و شورای کتاب کودک گسترش داد. او دو دوره عضو هیئت مدیرهٔ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، و دبیر و سخنگوی آن بوده است.