داریوش مطلبی
صنعت نشر از نظر علمی در وضعیت مناسبی نیست

به گزارش خبرنگار لیزنا، داریوش مطلبی دبیر دومین همایش ملی کتاب و نشر، گفت: امروز شاهد دومین دوره همایش هستیم که با هدف تبادل دستاوردهای علمی و اندیشه ای این حوزه انجام می‌گیرد.

وی افزود: طبق نظر شرکت‌کنندگان و اعضای هیات علمی در دوره پیشین دو موضوع محوری نقش بازاریابی و تبلیغات و اطلاع‌رسانی و جایگاه آموزش و پرورش در کتاب‌خوانی بعنوان یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت نشر، کتاب و کتاب‌خوانی برای دومین همایش پیش‌بینی و در نظر گرفته شد.

مطلبی با اشاره به گزارش دبیرخانه همایش در یکسال گذشته بعد از فراخوان ارایه شده، عنوان کرد: 70 عنوان چکیده به دبیرخانه رسید و بعد از داوری 55 چکیده پذیرفته و اعلام عمومی شد.

وی افزود: با توجه به جابجایی زمان همایش قرار شد هر مقاله‌ای که به دبیرخانه رسید در فرآیند داوری قرار گیرد، لذا 51 مقاله کامل به دبیرخانه واصل و بعد از بررسی‌های اولیه همزمان برای دو داور ارسال شد که درصورت مغایر بودن نظر دو داور مقاله به داور سوم برای داوری منتقل می‌شد.

دبیر دومین همایش ملی کتاب و نشر اظهار داشت: از آنجا که رشته نشر در دانشگاه نیست و کارشناسان زیادی بصورت تخصصی مرتبط تربیت نشدند، از سوی داوران و اعضای هیات علمی برخی مقالات بیش از سه تا 4بار داوری شدند.

به گفته وی 11 مقاله برای ارایه شفاهی و 5 پوستر مورد پذیرش قرار گرفت همچنین در این همایش 4 تجربه ملی از حوزه کتاب‌خوانی و نشر وجود دارد که هرکدام از این تجارب و مقالات در پنل های تخصصی ارایه می‌شوند.

مطلبی صنعت نشر را در کشور از نظر علمی در وضعیت مناسبی ندانست و گفت: بررسی کتابهای منتشر شده نشان می‌دهد که متاسفانه به دلیل نبود رشته دانشگاهی مخصوص به ویژه در مقطع ارشد، منابع اطلاعاتی کمی منتشر شده اند و امیدواریم ماحصل اینگونه همایش‌ها در جبران برخی خلاهای دانش و دسترس‌پذیری آن برای علاقمندان و کارشناسان موثر باشد.

خبرهای بعدی این نشست متعاقبا ارسال می‌شود.