مجید غلامی جلیسه
موضوع کتاب باید بصورت حرفه‌ای‌تر در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد

به گزارش لیزنا، طبق اعلام پایگاه خبری رویداد فرهنگی، برنامه «قدم زدن در کلمات» رادیو فرهنگ ششم خردادماه به مصاحبه و گفت وگو با مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب درباره تاثیر رسانه‌ها بر میزان مطالعه و رونق صنعت نشر پرداخت.

طی این گفت وگو مجید غلامی جلیسه در پاسخ به این سوال که رسانه‌ها تا چه میزان به موضوع کتاب می‌پردازند، گفت: رسانه‌ها اساسا خیلی جدی به موضوع کتاب نمی‌پردازند.

وی ادامه داد: یکی از ضعف‌هایی که من بعنوان مدیرعامل خانه کتاب بارها به آن اشاره کردم این است که درصد پرداختن رسانه‌ها به موضوع کتاب نسبت به موضوعات دیگر، قائدتا خیلی کمتر است؛ درصورتی که کتاب در هر موضوعی مثل صنعت، اقتصاد، ورزش و سینما می‌تواند بهانه بحث و بررسی باشد و اینگونه تشویق به کتاب و کتابخوانی کنیم.

مدیر عامل خانه کتاب عنوان کرد: متاسفانه رسانه‌ها به دنبال بهانه‌های کتابی هستند، بعنوان مثال اگر بعنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران یا هفته کتاب بحثی را مطرح کنیم، رسانه‌ها (البته آن هم به میزانی کم) به موضوع کتاب می‌پردازند.

وی با بیان اینکه رسانه‌های تصویری باید بیشتر از حال در بخش‌های مختلف تحلیلی، خبری، گزارشی و برنامه‌سازی به موضوع کتاب توجه کنند، تصریح کرد: بعنوان یکی از علاقمندان حوزه کتاب و کتابداری معتقدم علیرغم تاثیر زیاد پرداختن به کتاب در رسانه ملی اما در این رسانه نسبت به موضوعات دیگر خیلی کم به این موضوع پرداخته می‌شود

غلامی جلیسه همچنین با اشاره به عملکرد رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها بیان کرد: خوشبختانه رسانه‌های مکتوب قدری جدی‌تر بحث کتاب را دنبال می‌کنند و اکثرا با صفحات فرهنگ و ادب خود، بصورت روزانه و مستمر به موضوع کتاب می‌پردازند.

به گفته وی، رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها باید پرداختن به موضوع کتاب را بصورت جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر در دستور کار خود قرار دهند.

 

مدیر عامل خانه کتاب در پایان سخنانش اظهار داشت: رسانه‌های تخصصی مکتوب، مانند مجلات، روزنامه‌ها و حتی خبرگزاری‌هایی که در حوزه‌های ورزش، اقتصاد و تجارت کار می‌کنند حضور کتاب را کمرنگ‌تر می‌بینیم درصورتی که تشویق به کتاب و کتابخوانی و معرفی کتاب‌های خوب، برای آگاهی بخشی به علاقمندان این حوزه‌ها می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.