در هشتمین نشست تئاتر کاغذی عنوان شد
چرا چند موضوع و مسئله در نمایش نامه یه کلیک کوچولو مطرح می شود؟

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مؤسسه  افرامانا، در هشتمین نشست تئاتر کاغذی ابتدا نمایش نامه  یه کلیک کوچولو نوشته  محمدرضا کوهستانی توسط پرستو نوری، پوریا تاری، زینب خاتون پناهنده، حسین جز جوادی، شکوفه جعفری، حمید دارابی، امیرا رضایی و به کارگردانی حسین جزجوادی نقش خوانی شد و سپس این اثر مورد نقد و بررسی قرارگرفت.

بر اساس این گزارش، محمدرضا کوهستانی، نمایشنامه نویس و نویسنده  نمایشنامه  یه کلیک کوچولو در ابتدای سخنان خود با اشاره به نگارش اولیه این اثر در سال 91 و با توجه به خرد جمعی گروه تئاتر ایده نوشته شد، گفت: دوست داشتم در کارنامه  نوشتاری ام، اثری اپیزودیک با رویکرد مضامین اجتماعی بنویسم. از طرفی خیلی هم به نوع نگاه و قلم نادر برهانی مرند در خصوص توجه به مضامین اجتماعی، دیالوگ نویسی و رئالیسم اجتماعی علاقه مند بودم که تجربه ای به این صورت داشته باشم.

وی در ادامه ادآورشد: در  این اثر سعی کردم شخصیت های زن و مرد را یکسان نشان دهم ضمن این که در برخی از این سه اپیزودها اشاراتی هم به رابطه  شغل و زندگی آن ها داشته ام.

مصطفی محمودی، منتقد تئاتر و مدرس دانشگاه نیز در این نشست در خصوص نمایش نامه  یه کلیک کوچولو گفت: در سه اپیزود نمایش نامه  یه کلیک کوچولو سه داستان در سه موقعیت متفاوت در سه نقطه  مشترک تصویر می شود. مسائل شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، تراجنسی ها، مهاجرت، تنهایی آدم-ها و ... مسائلی است که در این اثر مطرح می شود و مورد توجه قرارمی گیرد که هر سه اپیزود در فضای تلخ تصویر شده است و با تلخی هم تمام می شود. ولی نمی دانیم چرا چند موضوع و مسئله در این اثر مطرح می شود؟ به نظرم اگر محمدرضا کوهستانی به کی دو مسئله می پرداخت ما شاهد اثر کم نقص تری می بودیم. این منتقد تئاتر در ادامه گفت: مشکلی که این اثر دارد این است هر یک از وضعیت های داستانی این اپیزودها متأسفانه معلق رها می شوند و حلقه  ارتباطی این اپیزودها به صورت برجسته و پر رنگ نشان داده نمی شود. محمودی با اشاره به این که هر کدام از اپیزودهای این نمایش نامه قابلیت تبدیل شدن به ک فیلم نامه  سینمایی را دارند، یاداورشد: برخلاف زن های این اثر، هر کدام از شخصیت های مرد، شناسنامه  مشخصی دارند و از شخصیت پردازی بهتری برخوردارند.

محمدرضا کوهستانی در ادامه نیز ضمن تأیید نظرات محمودی، اضافه کرد: ما در فرصت کمی در زمان اجرای جشنواره  تئاتر فجر و اجرای عمومی سال 92 این اثر را آماده کردیم. معتقدم دیالوگ ها بایستی در نمایش نامه، اطلاعاتی درباره  آدم ها و موقعیت داستانی آن بدهد برای همین در تمرینات دیالوگ هایی که کمتر از بار اطلاعاتی برخوردار بودند، با موافقت دوستان گروه اجرایی و خرد جمعی حذف کردیم. در زمان نگارش این اثر در گروه مان معتقد بودیم که ک اثر مینیمال و با مضامین اجتماعی بنویسم و دست به چنین تجربه ای بزنم. در خصوص معلق بودن اپیزودها نخواستم خط سیر ارتباط قصه ها را نشان دهم. وی در پایان یادآورشد: در این اثر به تم غیرت خیلی فکر کردم و برایم این واژه  غیرت لاینحل بود. بسیاری از افراد و اغلب اقشار جامعه نسبت به این واژه معانی گوناگون در ذهن دارند. می خواستم تقابل سنت و مدرنیته در این تم نشان دهم.

بهزاد صدیقی، نمایش نامه نویس، پژوهشگر و دبیر سلسله نشست های تئاتر کاغذی در خصوص این اثر گفت: نمایش نامه ی یه کلیک کوچولو یکی از آثار رئالیسم اجتماعی ادبیات نمایشی ایران است که در زمان اجرای خود به لحاظ رویکرد و مضمون اجتماعی اثری قابل توجه است. اما اشکالی که این اثر دارد در پایان بندی هرکدام از اپیزودها است. به نظرم پایان بندی هر کدام از قصه های سه اپیزود این نمایش نامه با شتابزدگی نوشته شده و در یک بازنویسی و بازنگری می تواند از این اشکال بری باشد. صدیقی در پایان اضافه کرد: هر یک از اپیزودهای نمایش نامه ه کلیک کوچولو این ظرفیت و قابلیت را دارد که تبدیل به ک نمایشنامه  جداگانه و مستقل شوند. محمدرضا کوهستانی نمایش نامه نویسی است که تجربه های متفاوتی در عرصه  نگارش نمایش نامه  کودک و نوجوان و بزرگسال دارد و امیدواریم در آینده باز هم شاهد تجربه های بهتری از او باشیم. گفتنی است سلسله نشست های تئاتر کاغذی توسط باشگاه تئاتر فرهنگ سرای ارسباران با همکاری موسسه  افرا مانا با هدف نقد و بررسی نمایش های در حال اجرای تهران، هر ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.