اولین جشنواره ملی «کتاب نابینایان و کم‌بینایان» پایان یافت

به گزارش لیزنا اختتامیه اولین جشنواره ملی کتاب نابینایان و کم‌بینایان کشور روز دوشنبه ۷ اسفند در فرهنگسرای اندیشه با حضور برخی مدیران فرهنگی و اجتماعی کشور برگزرا شد. نیکنام حسین‌پور، سرپرست موسسه خانه‌کتاب و علی‌اکبر جمالی، رئیس انجمن نابینایان ایران، افشین داورپناه؛ معاون فرهنگی موسسه خانه‌کتاب و منصور شادکام، دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی کتاب نابینایی و کم‌بینایی و حجت الاسلام علی جوادی‌راد، رئیس دفتر سید حسن خمینی از حاضرین بودند.

انجمن نابينايان ايران با همكاري موسسه خانه‌كتاب، معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان بهزيستي كشور، سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران و انجمن علمي و آفرينش‌هاي هنري معلولين ايران، بانك مسكن، انجمن خيريه نوانديش، پيشگامان افق سبز و شركت بهديد پايوران با هدف ارج‌نهادن به تلاش و كوشش نويسندگان، پژوهشگران، مترجمان، مصححان و پديدآورندگان آثار مكتوب با موضوع نابينايي و كم‌بينايي و هم‌چنين نابينايان و كم‌بينايان اهل قلم این جشنواره را برگزار كرد.

در این برنامه همچنین از فرهنگنامه نخبگان قرآنی نابینایان نیز رونمایی شد. جمالی رئیس انجمن نابینایان که اولین سخنران این جلسه بود از کنار کشیدن بسیاری از ارگان‌هایی که قول همکاری داده‌ بودند گلایه کرد و گفت: تاسفانه به افراد معلول توجه چندانی در جامعه نمی‌شود بنابراین تلاش داریم تا حقوق این شهروندان محقق و فرصت‌های برابر فراهم شود. توجه و تشویق هنرمندان نابینا از دیگر اهداف این انجمن است. نابینایان در زمینه چاپ و انتشار کتاب‌های موردنیاز خود نیز مشکلات فراوانی دارند.

 

نابینایان شهروندان عادی هستند

شادکام دبیر اجرایی این جشنواره نیز در سخنان خود ارگان‌های دولتی و غیردولتی را برای عدم همکاری با نابینایان محقق نکردن حقوق آنها به شدت مورد انتقاد قرار داد. وی گفت: نابینایان مانند هر شهروند دیگر انسانی عادی هستند و تنها بینایی خود را از دست داده‌اند. حقوق آنها نیابد پایمال شود.

وی درباره این جشنواره توضیح داد: ۸۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. پدیدآورندگان بینا ۳۹ اثر و پدیدآورندگان کم‌بینا ۸ اثر و همچنین شرکت‌کنندگان نابینا ۳۳ اثر را به جشنواره ارسال کردند همه کتاب‌ها از سوی گروه داوران در شاخه‌های مختلف ارزیابی شد و آثاری که حداقل یک رأی مثبت را احراز کردند به مرحله دوم داوری راه یافتند. کتاب‌های راه‌یافته به مرحله دوم از سوی دو داور بررسی و نتایج آن در فرم‌های ویژه‌ای منعکس شد. کتاب‌هایی که از صد امتیاز حداقل ۷۰ امتیاز کسب کردند به مرحله نهایی راه یافتند.

فرایند داوری این مسابقه توسط خانه کتاب صورت پذیرفت. شادکام در سخنانش از مدیرعامل سابق خانه کتاب مجید غلامی جلیسه و تیم داوری این موسسه و همچنین از بانک مسکن قدردانی کرد.

سرپرست خانه کتاب در این اختتامیه از آمادگی خانه کتاب برای برگزاری هر گونه جشنواره مربوس به کتاب و همکاری با نابینایان گفت. نیک‌نام حسین‌پور عنوان کرد: خانه کتاب اثبات کرده است در برگزاری و داوری جشنواره‌ها پتانسیل بالایی دارد. ما هر ساله جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را برگزار می‌کنیم که یک فرآیند یک ساله است.

 

در پایان این برنامه از برگزیدگان و شایستگان تقدیر، تجلیل شد. اسامی برگزیدگان به شرح ذیل است:

 

گروه علوم اجتماعي:

كتاب «من يا چشمهايم؛ تاملي پيرامون نابينايي، كم‌بينايي و جامعه»نوشته نرگس نيكخواه قمصري و مرتضي واحديان

شعر

«بي‌چشمداشت» سروده موسي عصمتي

«دلتنگي‌هاي بي‌پاسپورت» سروده اميد خسروي

«نمايشي براي نديدن» سروده معصومه عيوضي

 

شايستگان تقدير:

گروه روانشناسي

«راهي ديگر براي ديدن» نوشته زهرا شاهي، بهرام جديدي

 

گروه علوم اجتماعي

كتاب «نقض مالكيت فكري و مسئوليت‌هاي مدني ناشي از آن» نوشته فهيمه تقوي‌مندي

گروه تاريخ و نقد ادبي

كتاب «بستر انگيزه، خاستگاه انديشه (مروري بر سير حكمت در ادبيات معرفت ـ گراي فارسي، از آغاز تا سده هشتم هجري»نوشته مرتضي درودي جوان)

داستان

كتاب «چشمانم زنده است»، نوشته هادي خرمالي

گروه كودك و نوجوان

كتاب «ماه‌نوش و صورتك‌‌هاي آسماني (جادوي ستارگان)» نوشته مريا يزداني