برپایی نمایشگاه آثار منتخب تصویرگری براتیسلاوا در کرمان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری، برگزاری نمایشگاه‌ از این مجموعه آثار در دستور کار کانون قرار دارد و پس از نمایشگاه سنندج در استان کردستان که بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت،  نمایشگاه کرمان نیز ۴۲ اثر تصویرگران ایرانی و اسلواک را که تا کنون موفق به دریافت جایزه این مسابقه شده‌اند در معرض دید بازدید کنندگان قرار است آثاری که از میان آن، ۲۹ اثر تصویرگری بین‌المللی و ۱۳ اثر از ایران است.

علاوه بر این، ۲۵ اثر تصویرگری جایزه «گرند پرایز» نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود که مربوط به تصویرگرانی است که جایزه بزرگ این مسابقه را دریافت کرده‌اند.

دوسالانه‌ی تصویرگری براتیسلاوا مهم‌ترین و منحصر به فردترین رویداد در زمینه‌ی تصویرگری کتاب کودک و نوجوان است که با پشتیبانی یونسکو و همکاری شعبه‌های ملی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان در کشور اسلواکی برگزار می‌شود.

امسال با هماهنگی‌های صورت گرفته میان سوزانا جاروسوا مدیر اجرایی مسابقه دو سالانه تصویرگری و اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرصتی فراهم شده است تا آثار منتخب این دوسالانه با همکاری سفارت اسلواک در قالب نمایشگاه در استان‌های مختلف  ایران به نمایش گذاشته شود.

بعد از کردستان، کرمان دومین استانی است که میزبانی برپایی این نمایشگاه را از ۲۴ تا ۳۰ مرداد برعهده دارد.

آیین آغاز به کار نمایشگاه آثار منتخب تصویرگری دو سالانه براتیسلاوا روز ۲۴ مرداد ساعت ۱۹ در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان برگزار می‌شود.

 این رویداد مهم فرهنگی‌هنری با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان برگزار می‌شود.

گفتنی است؛ دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا زیر نظر دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) هر دو سال یک بار در شهر براتیسلاوا در کشور اسلواک برگزار می‌شود و کانون به عنوان نماینده ایرانی این مسابقه در هر دوره با اعلام فراخوان به ناشران و جمع‌آوری آثار برگزیده تصویرگران ایرانی اقدام به برگزاری نشست داوری با حضور تصویرگران و کارشناسان برگزیده این حوزه می‌کند.

دوره بعدی این مسابقه شامل بخش انتخاب آثار، سمپوزیوم و کارگاه تصویرسازی در سال ۲۰۱۹ برگزار می‌شود که فراخوان آن در حال توزیع است.

تاکنون نورالدین زرین‌کلک، فرشید مثقالی، بهزاد غریب‌پور، ابوالفضل همتی‌آهویی، سیروس طاهبار، مهنوش مشیری، علی بوذری از اعضای هیأت داوران این مسابقه بوده‌اند.

در همین حال و هم‌زمان با برپایی نمایشگاه، کارگاه تصویرگری نیز با حضور نرگس محمدی برنده‌ی سیب طلایی بیست و ششمین جایزه‌ی تصویرگری براتیسلاوا برای علاقه‌مندان به تصویرگری کتاب کودک و نوجوان و هنرمندان این حوزه برگزار می‌شود.

این کارگاه آموزشی با هدف بالا بردن سطح توانایی هنرمندان تصویرگر کرمانی از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۴:۳۰ روز پنجشنبه  ۲۵ مرداد در کتابخانه موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان برگزار می‌شود.

نرگس محمدی دانش‌آموخته رشته گرافیک از دانشگاه شاهد است که فعالیت خود را در حوزه‌ی تصویرگری کتاب کودک و نوجوان از سال ۱۳۸۵ آغاز و تا کنون بیش از ۲۰ جلد کتاب تصویرسازی کرده که تعدادی از این کتاب‌ها از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

وی که سابقه‌ی شرکت در کارگاه آموزشی تصویرگری لیندا وولفزگروبر تصویرگر اتریشی- ایتالیایی در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ را در پرونده‌ی هنری خود دارد تا کنون موفق به دریافت جوایز داخلی و خارجی متعددی شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جایزه‌ی سیب طلایی جایزه دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا ۲۰۱۷ اشاره کرد.

نمایشگاه آثار منتخب تصویرگری دوسالانه براتیسلاوا به مدت یک هفته صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۴ و بعدازظهرها از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان پذیرای بازدیدکنندگان است.