گزینه اشعار گروس عبدالملکیان منتشر شد

 به گزارش لیزنا ؛ اين كتاب با مقدمه‌اى مفصل آغاز مى‌شود كه شامل گفت‌وگويى جامع پيرامون مسائل شعر امروز است. این گفت‌وگو را شهرام پارسامطلق، شاعر و روزنامه‌نگار با گروس عبدالملكيان انجام داده است

در مقدمه اين مجموعه، عبدالملكيان به مقولاتى مانند فلسفه شعر، نقش و جايگاه شعر در جامعه و تاريخ، جريان‌هاى شعر امروز ايران، تاثير فضاى مجازى بر ادبيات و چند و چون اصطلاح غلط ساده‌نويسى پرداخته است.

پس از بخش اول، گزيده‌اى جامع از شعرهاى گروس عبدالملكيان آمده است كه انتخاب اين شعرها توسط شاعر اتفاق افتاده و به شكلى كيفى روند 20 سال شاعرىِ وی را نشان مى‌دهد.

 

شعرهاى اين كتاب منتخبی از پنج كتاب «پرنده پنهان»، «رنگ‌هاى رفته دنيا»، «سطرها در تاريكى جا عوض مى‌كنند»، «حفره‌ها» و «پذيرفتن» است که به ترتیب ١٤، ١٩، ١٧، ١٦و ٢٥ اثر از این مجموعه‌ها در اين گزينه آمده است.

در یکى از شعرهای این کتاب می خوانیم:

«آخرين پرنده را هم رها كرده ام

اما هنوز غمگينم

چيزى در اين قفس خالى هست

كه آزاد نمى شود»

گروس عبدالملكيان از شاعران تاثيرگذار شعر امروز است كه تجربه‌هايش در حوزه تخيل و روايت‌هاى سوررئاليستى، فرم‌هاى درونى متنوع و ساخت فضايى سهل و ممتنع؛ بر بخشى از بدنه شعر اين دو دهه تاثير گذاشته است و همين امر موجب شده تا نشر مرواريد گزيده‌اى از وى را در كنار گزينه‌هايى از شاعران تاثيرگذار معاصر منتشر كند.