معرفی نامزدهای جایزه آستریدلیندگرن در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

به گزارش لیزنا، جایزه جهانی آسترید لیندگرن، بزرگ‌ترین جایزه جهانی ادبیات کودک و نوجوان پس از جایزه هانس کریستین اندرسن است و هر سال به بهترین برنامه یا برترین افراد در رشته ادبیات کودک و نوجوان اهدا می‌شود و مبلغ آن 570 هزار یورو است.

آسترید لیندگرن، نویسنده به‌نام سوئدی و صاحب کتاب‌هایی چون «پی‌پی جوراب بلند» و «کارلوس روی پشت‌بام» است. وی در سال ۲۰۰۲ در سن ۹۴ سالگی دیده از جهان فرو بست. دولت سوئد برای گرامی‌داشت یاد وی مسابقه‌ای جهانی با نام او پایه‌گذاری کرد، که هر ساله در این کشور برگزار می‌شود.

نامزدهای این جایزه از میان نویسندگان، تصویرگران، داستان نویسان شفاهی و مروجین خواندن میان کودکان انتخاب می‌شوند که از میان بیش از 100 نامزد معرفی شده از سراسر جهان انتخاب خواهند شد.

هیئت‌های معرفی نامزدهای جایزه سال ۲۰۱۹ را از ایران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک و انجمن نویسندگان ایران تشکیل دادند.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در سال جاری علی اصغرسیدآبادی را در زمینه ترویج کتابخوانی و جمشید خانیان را در زمینه نویسندگی به هیات داوران این جشنواره برای انتخاب معرفی کرده است.

همچنین شورای کتاب کودک نیز در سال جاری فرهاد حسن‌زاده را به عنوان نویسنده و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، طرح «با من بخوان» را در بخش ترویج خواندن برای دریافت این جایزه معرفی کرده است.

هوشنگ مرادی‌کرمانی و کتاب‌خانه‌های سیار روستایی نیز از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای این جایزه معرفی شده اند.

برگزیده نهایی این جایزه نیز روز دوم آوریل سال 2019 اعلام خواهد شد. یادآوری می‌شود سال گذشته ژاکلین وودسون از ایالات متحده آمریکا برنده این جایزه بود.