فنلاند چگونه فنلاند شد؟
کتابخانه «Oodi»؛ سمبل پیشرفت و توسعه کشور فنلاند +عکس

به گزارش لیزنا، «Oodi» بزرگترین (و احتمالا گرانترین) کتابخانه فنلاند درهای خود را به روی مردم «هلسینگی» باز کرد. این کتابخانه که در هفتم دسامبر افتتاح شد روز بعد از افتتاح را به مناسبت روز استقلال فنلاند، با فعالیت های مختلف جشن گرفت.

هرچند این مکان از نظر تکنیکی یک کتابخانه به حساب می آید ولی بسیار فراتر از جایی است که می توانید از آن کتاب امانت بگیرید. اینجا فضاهای مختلفی برای ملاقات افراد با یکدیگر و معاشرت با دیگران وجود دارد و به افراد مکان هایی برای مطالعه کردن، بازدید از آتلیه های مختلف و مشارکت در برنامه های ویژه ارائه می شود.

در کتابخانه Oodi»» علاوه بر کتاب، برای افراد خلاق دستگاه های چاپ و دوخت سه بعدی، برای موسیقی دانان اتاق های تمرین، یک سالن سینمای کوچک و سالن هایی جهت اجاره برای انجام فعالیت های مختلف وجود دارد. همچنین در این کتابخانه در کنار یک کافه، امکان آزمایش فن آوری واقعیت مجازی نیز موجود است.

این کتابخانه که 98میلیون یورو هزینه در بر داشته است، توسط شرکت معماری ALA مستقل در هلسینگی که در مسابقات بین المللی معماری مقام اول را کسب کرده بود، طراحی شده است.

سرمایه ای که صرف ساخت  Oodi»» شده اهمیت کتابخانه های عمومی در فنلاند را نشان می دهد. از طرف دیگر این کتابخانه جدید سمبلی از پیشرفت و توسعه کشور از زمان ساخت اولین کتابخانه فنلاند در سال 1794 محسوب می شود.

اولین بار در سال های 1800 تعداد کتابخانه های عمومی در این کشور رو به افزایش گذاشت. هدف ارائه امکان آموزش خواندن و نوشتن به مردم فنلاند و افزایش نرخ سواد آموزی بود. در آن دوره کتابخانه ها از سوی نهادها و سازمان های مختلف تامین مالی می شد.

«روها مارنو»، رئیس انجمن کتابخانه های فنلاند می گوید: ما قویا اعتقاد پیدا کرده بودیم که افزایش نرخ سواد آموزی می تواند فنلاند را بسیار پیشتر ببرد. بدون وجود کتابخانه ها دستیابی به چنین سطحی از رفاه که در حال حاضر در کشورمان وجود دارد، به هیچ وجه ممکن نبود.

در حال حاضر همراه با  Oodi»» 730 کتابخانه عمومی در فنلاند وجود دارد. کتابخانه های این کشور به شدت پرکار هستند و در نرخ امانت دادن کتاب یکی از بالاترین جایگاه ها در سطح دنیا را دارند. در سال گذشته فقط در رویدادهایی که در  محل کتابخانه های فنلاند برگزار شد 1میلیون نفر مشارکت کردند.

«روها مارنو» می گوید: هرچند موارد استفاده از کتابخانه ها تغییر یافته ولی آنچه نماد آنها بوده، اصلا عوض نشده است. اگر سرمایه گذاری لازم را داشته باشیم کتابخانه های آینده به مکان هایی تبدیل خواهند شد که فعالیت هایی بسیار فراتر از ارائه تعلیم و تربیت انجام می دهند.

ترجمه: زهرا شریفی