«کتاب‌شهر نروژ»؛ جایی که بیشتر از انسان، کتاب دارد!

به گزارش لیزنا، شهری در نروژ به نام «موندال» با خصوصیتی کم نظیر مورد توجه قرار گرفته است. در این منطقه بیشتر از انسان، کتاب یافت می شود. با وجودی اینکه آنجا فقط 280 نفر زندگی می کنند، بیش از 150 هزار کتاب وجود دارد. نام شهر نیز در این کشور به «کتاب‌شهر نروژ» تبدیل شده است.

«موندال» بهترین گزینه بری افرادی محسوب می شود که می خواهند تعطیلات خود را دور از دیگران و با آرامش سپری کنند. در  اکثر مراکز این شهر می توان به کتاب دست یافت. در کافه ها، گالری های هنری و حتی فروشگاه های وسایل کادویی قفسه هایی برای کتاب های دست دوم وجود دارد.

بسیاری از کتابفروشی های این شهر کتاب های دست دوم می فروشند و دلیل آن را اهمیت حفاظت از کتاب های قدیمی در  عصر دیجیتالی امروزه عنوان می کنند.

اگر  در اواسط ماه می به «موندال» بروید می توانید از نمایشگاه کتاب سالستیک (Solstice) که تا ماه ژوئن ادامه می یابد نیز بازدید کنید. در این نمایشگاه کتاب های دست دوم عرضه می شوند.

در این شهر کوچک از سال 1995 ذخیره سازی کتاب آغاز شده است. گفته می شود که اگر کتاب های همه کتابفروشی های این شهر ادغام می شد، طول آن به بیش از 4 کیلومتر می رسید. این رقم برای چنین شهر کوچکی آمار خوبی محسوب می شود.

با این حال «موندال»  تنها منطقه ای نیست که چنین ویژگی‌ای دارد.  روستای Hay-on-Wye در ولز (بریتانیا) نیز  داری شهرتی مشابه  است.  کتابخانه روباز این روستای کوچک با جمعیت 1 هزار و 400 نفر، میزبان تعداد کتاب هایی چندین برابر میزان جمعیت آن است.

این روستا که حامی مالی یک فستیوال ادبی نیز است، بیش از دو جین کتابفروشی دارد!

امیدواریم تا این مکان ها که دقیقا چگونگی در آمیختن زندگی انسان ها با کتاب ها را نشان می دهند، ویژگی منحصر به فرد خود را حفظ کنند و با مرور زمان این ویژگی کم رنگ تر نشود.  

ترجمه: زهرا شریفی