در پنجاه و ششمین سالگرد تاسیس شورای کتاب کودک
علی اصغر سید آبادی جایزۀ عباس یمینی شریف را دریافت کرد

به گزارش لیزنا، پنجاه و ششمین سالگرد شورای کتاب کودک با شعار «پنجاه و شش سال با خورشید کتاب، دست در دست کودکان» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نوش آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک به نمایندگی از هیات مدیره این نهاد، ضمن خوش آمد گویی به حضار از همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آقای فاضل نظری در برگزاری این مراسم قدردانی کرد.وی همچنین با اشاره به فعالیت های یک سال اخیر شورای کتاب، از مساعدت های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی و اشرف بروجردی، خانه کتاب و نیکنام حسینی پور، مجله بخارا و علی دهباشی تشکر کرد.

نوش آفرین انصاری با اشاره به اینکه تاسیس شورای کتاب در سال شمار رسمی بیستم دی ماه ۱۳۴۱ ثبت شده است، اظهار داشت: نخستین جلسات بانیان شورا بر روی صندلی های کوچک کودکستان فرهاد به مدیریت خانم میرهادی دایر شدند.آنان مردان و زنانی با آرمان های بلند بودند و ما تا به امروز سعی کرده ایم ادامه دهنده آن راه باشیم.

دبیر شورای کتاب کودک با اعلام آماده شدن  جلد هجدهم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، از افرادی که برای انتشار به موقع آن تلاش کردند، قدردانی کرد و افزود: امیدواریم فرهنگنامه وارد مدارس و کلاس ها شود.

وی همچنین از چاپ و انتشار کتاب  افسانه پیروز (مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی) توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

در ادامه این مراسم فیلمی از دستاوردها و فعالیت های شورای کتاب کودک در سال ۱۳۹۷ پخش شد و پس از آن از اعضا و افرادی که در این فعالیت ها نقش آفرین بوده اند تقدیر به عمل آمد.

رونمایی از جلد هجدهم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، بخش بعدی این مراسم بود که با حضور دبیر شورای کتاب و سرویراستاران فرهنگنامه گرگین و شهیدی، به شیوه ای نوآورانه، توسط کودکان و نوجوانان گروه مشورتی فرهنگنامه انجام شد. پس از این رونمایی از کوشندگان و حامیان فرهنگنامه تقدیر به عمل آمد. همچنین از سوی نوش آفرین انصاری و علیرضا میرفخرایی و فرزند زنده یاد توران میرهادی، پندار خمارلو تقدیرنامه ای به  رخشان بنی اعتماد و  مجتبی میرتهماسب، کارگردانان فیلم«توران خانم»اهدا شد.

بخش بعدی مراسم اختصاص به معرفی فعالیت های خانه کتابدار کودک و نوجوان در طول یکسال اخیر داشت.

پس از این معرفی، گزارش شورای کتاب کودک از وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در سال گذشته که توسط شکوه حاجی نصرالله تهیه شده بود، توسط  لیلا کفاش زاده  قرائت شد.

مراسم اهدای جوایز، بخش پایانی مراسم بود که با اهدای جایزه عباس یمینی شریف به علی اصغر سیدآبادی توسط فرزند این شاعر آغاز شد. به همین مناسبت، هومن یمینی شریف، فرزند عباس یمینی شریف در سخنانی کوتاه با اشاره به خاطرات دوران کودکی خود از فعالیت پدر در شورای کتاب، گفت: انگیزه آن فعالیت ها فقط عشق بود و درنتیجه آن بذر کاشته شده امروز به اینجا رسیده است.