چگونه همه کتاب هایی را که در طول سال می خوانیم در یاد نگه داریم؟

به گزارش لیزنا،«شین پاریش» چند راهکار برای مطالعه مفید و در یاد نگه داشتن همه  کتاب هایی که خوانده ایم ارائه داده است.

همه ما قادر به خواندن هستیم. اما آیا تا به حال کسی به این موضوع فکر کرده که چطور این مهارت خود را بهتر کنیم. این موضوع واقعا ارزش فکر کردن را دارد. اکثر ما حدود 10 دقیقه در روز را صرف کتابخواندن می کنیم  (اگر کمتر از آن نباشد) سپس درحالی که چیزی از آن به یادمان نمانده است ولش می کنیم؛ اما برخی بسیار بیشتر و عمیق تر مطالعه می کنند. برای مثال «شین پاریش» (متفکر و کارآفرین معروف).

او حتی سایت و برنامه ای ویژه را ایجاد کرد که به ما کمک می کند تا از دنیای زمینی کنده شویم و شروع به کتابخوانی لذت بخش کنیم. لازم نیست که حتما مانند شین باشیم و در طول یک سال بیش از 100 کتاب بخوانیم؛ برای ما همان 90 کتاب کافی است!

پاریش می گوید: «در ابتدا باید درک کنیم که چرا باید زمان بیشتری صرف خواندن کتاب کرد؟ در مدرسه ما فقط تکنیک خواندن را می آموزیم. برای مثال من فقط زمانی که به عنوان کارشناس امنیت سایبری شروع به کار کردم به این مهارت تسلط یافتم. آن زمان با همکارانی آشنا شدم که خواندن کتاب برایشان جهت کسب دانش و کارکردن ضروری بود. من متعجب بودم چون قبلا چنین افرادی را ندیده بودم!  اکثرا افراد یک حرف را می زدند: «چه خوب شد که مدرسه را تمام کردم و دیگر مجبور نیستم بخوانم»!

به گفته پاریش او آن زمان متوجه شده است که از هرکتاب می توان چیزهای زیادی به دست آورد و سپس این دانش و فهم را در زندگی به کار بست. مسلما هیچ کس مخالف خواندن کتاب و فکر کردن در مورد مفهوم آن نیست؛ به طوری که نتوان سر را در پایان روز _که فارغ از مطالعه نیز سنگین است_ بلند کرد.  اما آیا این نوع خواندن مفید خواهد بود؟ مطالعه باید معنادار و منظم باشد.

 

چیزهای درست بخوانید

پاریش می گوید: «هر روز مقدار زیادی اطلاعات غلط و نادرست دریافت می کنیم. اخبار در واقع نظر شخصی در مورد یک موضوع و حقایق دستکاری شده توسط اشخاص است.

شما اجازه می دهید که دیگری به جایتان فکر کند، سپس افکار مرورگر مورد علاقه خود را تکرار می کنید. و این اصلا درست نیست که فکر کنید بدون شنیدن نظر وی، شما نیز به همان شکل فکر می کردید. بعدا هنگام مباحثه در مورد یک موضوع می فهمید که در واقع شما خودتان در مورد آن هیچ نظری ندارید. در رابطه با یک موضوع حقیقت را نخواهید دانست تا زمانی که در مورد آن مطالعه نکنید. بررسی نظرات یک نفر در مورد موضوع نیز کافی نخواهد بود. این کار فقط «توهم دانش» ایجاد می کند.»

بنابراین به جای اینکه سر خود را با افکار دیگران چکش کاری کنید، خودتان اطلاعات کسب نمایید.

 

یادداشت برداری کنید

پاریش پیش از شروع یک کتاب جدید یک تکه کاغذ بر می دارد و هرچه را در مورد موضوعی که در کتاب مورد بحث قرار گرفته است، می داند می نویسد. هنگام خواندن کتاب نیز افکار و ایده های جدید را یادداشت می کند و با آنچه قبلا نوشته بود مقایسه می نماید. بنابراین تا پایان کتاب همه موارد و موضوع های ضروری آن را نگه می دارد. پاریش یادداشت های خود را در پوشه های موضوعی قرار می دهد و هر دو هفته یک بار نگاهی به آنها می اندازد.

 

بی برنامه نخوانید

پاریش خواندن را با تماشای تلوزیون مقایسه می کند. تلوزیون اغلب به عنوان پس زمینه عمل می کند درحالی که ما به کارهای دیگر مشغول هستیم (یعنی روشن است ولی ما به آن نگاه نمی کنیم). بعدا ما حتی نمی توانیم به یادآوریم که چه چیزی از تلوزیون پخش شده است. همین اتفاق می تواند در خواندن هم رخ دهد.

ما اغلب سعی می کنیم در میان یک روز پرکار زمانی را برای مطالعه بیابیم. اساسا فقط شب ها وقتی برای باز کردن لای کتاب پیدا می کنیم، آن هم بیشتر 10 دقیقه فرصت نداریم. اما فرصتی برای نوشتن نمی یابیم. بخاطر همان پس از حدود دو سال به یاد نمی آوریم که در مورد چه چیزی خوانده بودیم.

 

انتخاب گر باشید

کتاب های زیادی در دنیا وجود دارد که شما دوست ندارید آنها را بخوانید. به نظر ما می رسد که باید اولین کتابی را که شروع به خواندنش کردیم تمام کنیم، حتی اگر خواندنش برایمان جالب نباشد. این کار ما را عذاب می دهد، ولی تنها کاری که باید بکنید این است که آن را کنار بگذارید و کتاب دیگری را شروع کنید.

ما از کودکی یادگرفتیم که باید هر کاری را به پایان برسانیم. اما این مشکل نویسنده است و اوست که باید کتابی خوب بنویسد تا خوانده شود و ما وظیفه نداریم کتابی را که جالب نیست بخوانیم. تعداد کتاب های خوانده شده اهمیت ندارد بلکه چگونگی خواندن مهم است!

او می گوید: «یک سال من خواندن 160 یا 170 کتاب را تجربه کرده بودم. اما معلوم شد فایده ای ندارد. من فقط تعداد کتاب ها را دنبال می کردم بدون اینکه فکر کنم موضوعشان چیست و برای چه آنها را می خواندم. درحالی که در وحله اول باید به دنبال دانش بروید نه تعداد صفحات خوانده شده.»

ترجمه: زهرا شریفی