در بازدید از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح شد؛
کتاب، بستری مناسب برای کاهش آسیب‌‌های اجتماعی

 

به گزارش لیزنا، ناهید تاج‌الدین در بازدید از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: طی سال‌‌های اخیر به دلیل بروز مشکلات اقتصادی و همچنین کاهش اشتغال در روستاهای کشور، بسیاری از روستاییان مجبور به مهاجرت به شهرها شده و به عنوان حاشیه‌نشین در اطراف شهرها زندگی می‌‌‌کنند و همان طور که می‌‌‌دانید حاشیه‌نشینی یکی از عوامل بروز آسیب‌‌های اجتماعی به شمار می‌‌‌رود، به همین دلیل ضرورت دارد تا میزان مطالعه‌ی کتاب بخصوص در بین اقشار خاصی از جامعه به دلیل آسیب‌پذیر بودن این قشر بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه در جلسات مختلفی که برگزار می‌‌‌شود اکثر مسئولان دم از مسایل اقتصادی می‌‌‌زنند و کمتر توجهی به مسایل فرهنگی دارند، اظهار کرد: کسی انکار نمی‌کند که مسایل اقتصادی و مشکلات مربوط در این حوزه وجود ندارد اما باید توجه کنیم که امور فرهنگی و مسایل اجتماعی نیز بسیار مهم و ضروری است.

وی افزود: دقیقا به دلیل اهمیت مسایل اجتماعی است که باید مباحث فرهنگی در خلال برنامه‌‌ها و نمایشگاه‌‌هایی از قبیل نمایشگاه کتاب مطرح شود و مطمئنا اگر کتاب خوب وارد زندگی مردم شود ما شاهد کاهش آسیب‌‌های اجتماعی خواهیم بود.

تاج الدین اضافه کرد: در زمینه‌ی مسایل اجتماعی، کتاب‌‌های خوبی وجود دارد اما این میزان از کتاب‌‌ها پاسخگوی نیاز امروز جامعه‌ی ایران نیست و باید سعی کنیم با تالیف کتاب‌‌های خوب در حوزه‌ی علوم انسانی و علوم اجتماعی جوانان بیشتری را به سمت مطالعه‌ی این کتب سوق دهیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه فضای مجازی در زندگی روزمره‌ی مردم ایران نقش گسترده‌تری از کتاب دارد و باید اذعان کنیم فضای مجازی، فضایی غیرقابل کنترل و آسیب‌پذیر است. در مقابل فضای حاکم بر آموزش، فرهنگ و کتابخوانی فضایی کاملا کنترل شده و مثبت است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت: آنچه انتظار داشتیم کاهش استقبال مردم از نمایشگاه کتاب و حتی عدم رغبت ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دلیل مسایل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی حاکم بر جامعه امروز ایران بود اما خوشبختانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ثابت کرد که بستر مناسب و آماده‌ای برای مردم، ناشران و ناشران خارجی فراهم کرده است.

سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.