جلسه نقد و بررسی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک برگزار شد

 به گزارش لیزنا، در ابتدا نادر قدیانی رئیس هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران و مدیر انتشارات قدیانی ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان گزارش کوتاهی در مورد نحوه‌ی برگزاری نمایشگاه ارائه داد.

وی با ذکر مشکلات برگزاری هر دوره نمایشگاه و تلاش جمعی و طاقت‌فرسایی که در هر دوره برای آن صرف می‌شود به این نکته اشاره کردند که برگزاری نمایشگاه بدون همکاری جمعی و تلاش انجمن‌های صنفی غیرممکن است. ایشان همچنین به ناشران متوسط و کوچک توصیه کردند تا با تلفیق با یکدیگر در نمایشگاه و با گرفتن غرفه‌های بزرگ و یکدست و صرفه‌جویی در هزینه‌ها حضور موفق‌تری داشته باشند.

در ادامه مسعود گلابی مدیر اجرایی بخش کودک و نوجوان نمایشگاه نرم‌افزاری را معرفی کرد که براساس لینک خانه کتاب و تولیدات ثبت شده ناشران، امتیاز ناشران کاملاً مکانیزه و الکترونیکی و بدون هیچ دخل و تصرفی و بدون کوچک‌ترین اشکالی محاسبه شد و متراژ مورد نظر به ناشر تخصیص داده شد و همچنین در مورد آیین‌نامه شیوه اجرایی توضیحاتی ارائه شد.

سپس ناشران شرکت‌کننده سوالات و انتقادات خود را مطرح کردند و مسولان پاسخگو بودند. از جمله:

نمایشگاه الگویی برای زندگی پاکیزه شهری است

سیدرضا کروبی مدیر انتشارات فنی ایران با اشاره به نقاط ضعف دور از شأن نمایشگاه در مورد محیط‌زیست، تبلیغات مزاحم و... عنوان نمود که چه بهتر الگوی زندگی برتر شهری در نمایشگاه کتاب که بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور است نمایش داده شود.

بی‌عدالتی غرفه‌بندی نمایشگاه

ابوالقاسم فیض‌آبادی مدیر نشر نخستین با انتقاد از برگزاری نمایشگاه دوره‌های مختلف نمایشگاه اختصاص متراژ غرفه و جانمایی در آن را بسیار دور از عدالت دانست.

عزم همگانی

یحیی دهقانی مدیر انتشارات مبتکران با اشاره به مشکلات برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و انتقاد برخی از مواد آیین‌نامه‌های بالادستی، از انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان خواست تا با توجه به نظرات ناشران کودک و نوجوان، مطالب را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل کند تا آن وزارتخانه نسبت به تغییر و اصلاح آیین‌نامه در جهت بهبود شرایط اقدام نماید.

در پایان انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان از تمامی ناشران کودک و نوجوان درخواست کرد تا نظرات اصلاحی خود را در مورد آیین‌نامه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب به دبیرخانه اقدام نمایند تا کارگروه مفاد آیین‌نامه دسته‌بندی و مرتب نمودن این نظرات مطالب را به وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نمایند.