کتاب «فرفری و فرفری و فرفری» از مجموعه­ قصه­ های آبدار منتشر شد

 به گزارش لیزنا، کتاب «فرفری و فرفری و فرفری» از مجموعه­ قصه ­های آبدار در قطع خشتی کوچک توسط انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است.

 ساده، خیال­انگیز و صمیمانه: کتابی که مخاطبان کوچک خود، والدین و افراد مرتبط با کودکان را به یک اندازه تحت تاثیر قرار ­داده و با وجود مشکلی به ظاهر لاینحل و کلافه­کننده، نور امید را در دل­ها روشن­ می­کند. خوشبختانه خالق این شادکامی، قهرمان کتاب است: « فرفری خانم » با موهایی که « آن قدر زود زود بلند می­شود که نه بگو و نه بپرس! »

کتاب، نام آشنای « سوسن طاقدیس » نویسنده­ی پرسابقه و گزیده­کار را بر خود دارد. او و تصویرگر اثر در هماهنگی کامل با یکدیگر، فضایی شاد و مناسب برای بچه­های پنج تا هشت سال آفریده­اند. فرفری خانم در هیچ یک از بخش­ها، غمگین یا عصبی نیست. او مشکل را پذیرفته و روزگاری همچون سایر هم­سالانش دارد: کتاب می­خواند و موقع نوشتن و تمرکز کردن، خیلی عادّی زبان خود را بیرون می­گذارد. بزرگترها هم سعی دارند به او کمک کنند.

 کوتاه کردن موها، راه حل اصلی و همیشگی نیست. از آن بدتر نمی­دانند با موهای چیده­ شده چه کار کنند. « سارا کثیری » ، تصویرگر، برای نشان دادن استیصال خانواده، راه خیال­انگیز عجیبی را انتخاب کرده و محله­ای را کشیده که موها در همه جای آن حتّی در لانه­ی کلاغ پخش شده اند.

« فرفری خانم » به طور غیر­مستقیم به کودکان ، حفظ آرامش  در زمان مواجهه با مشکل را یاد می­دهد و  یاد­آوری می­کند که گفتگو، کلید حل تمام گرفتاری­های خانوادگیست.

رویکرد نویسنده، در شنیدن نظرات مختلف و بررسی نتایج هر کدام، مهارتی دیگر را به مجموعه­ی مهارت­های زندگی اضافه کرده و نشان داده که می­توان مخالف نظرات بود ولی از مرزهای احترام و ادب نگذشت. علاوه براین، هرگز عشق و محبت را از کودک دریغ نکرد.

گر چه بیشتر ما بزرگترها، کودکی را مترادف با ناتوانی می­دانیم اما خانم طاقدیس در داستان زیبای خود، خلاف این دیدگاه رایج را مطرح کرده. اتفاقاً در « فرفری و فرفری و فرفری » شخصیت قدرتمند و باهوش، دختر کوچولوست که بالاخره راه حل را پیدا کرده و ایده­ی ابتدایی خود را گسترش می­دهد. مشکل لاینحل آغاز داستان، به پایانی هیجان­انگیز منتهی می­شود و مخاطب ضمن کشیدن نفسی راحت، به ارزش فکر کردن پی می­برد.

راهکار هوشمندانه­ی قهرمان، ارزش آموزش­های مالی و پرورش هوش اقتصادی کودکان را متذّکر می­شود. نهمین جلد « قصه­های آبدار »  با تصاویری ساده، مشابه نقاشی بچّه­ها، جمله های کوتاه و مناسب با سواد و توانایی­های کودکان پیش دبستانی تا پایان دوره­ی اول ابتدایی می­تواند اولین کتابی باشد که در کنار طرح مهارت­های شناخته­شده و رایج زندگی، در برداشتن نخستین گام­ها برای پرورش انسان­هایی کارآمد و مستقل به لحاظ مالی، کنار والدین باشد.   

این کتاب بیست وچهار صفحه ای درقطع خشتی کوچک توسط انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است.