بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی در کتابخانه ملی بلاروس

 به گزارش لیزنا، در این برنامه شخصیت‌های مختلف فرهنگی از جمله رومن استپانوویچ موتولسکی، رئیس کتابخانه ملی بلاروس، سرگی بوتیان، تحلیلگر ارشد گروه فرهنگ و هنر مردمی(فولکلور) وزارت فرهنگ بلاروس، آندریوویچ ولادیمیر ولادیمیروویچ، رئیس بخش چاپ و نشر کتاب وزارت اطلاع رسانی بلاروس، سرگی شاتروفسکی، معاون دانشگاه الهیات بلاروس، ویکتور یازیکوویچ، معاون دانشگاه فرهنگ و هنر، مرتضی بهرامی، کاردار موقت سفارت ج.ا.ایران، ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در بلاروس و حامد بایرام زاده، رئیس خانه دوستی ایران و بلاروس حضور داشتند. همچنین عده ای از فارسی آموزان مراکز ایرانشناسی و نیز تعداد زیادی از علاقمندان به فرهنگ و هنر ایران در این برنامه شرکت  داشتند.

در ابتدای برنامه غزلی از حافظ توسط کودک خردسال ایرانی، فاطمه قلی زاده، به زیبایی و شیوایی اجرا شد که مورد استقبال کلیه حاضران واقع گردید.

 در ادامه "سرگی بوتیان"، از وزارت فرهنگ بلاروس در سخنان کوتاهی گفت: " همکاری بلاروس و ایران در حوزه فرهنگی بر اساس موافقتنامه های مشترک و اسناد مربوطه است. امروز حضور در این برنامه برای ما باعث افتخار است. ما می توانیم با ارزشهای یک فرهنگ باستانی آشنا شویم. من در فرصتی که داشتم با نمایشگاه آشنا شدم. کتاب هایی که ما امروز می بینیم بسیار جالب هستند و فکر می کنم که برای همگان این سفری بسیار جالب به دنیای فرهنگ خواهد بود.

در این قسمت "رومان موتولسکی"، رییس کتابخانه ملی بلاروس، نکاتی را بدین شرح بیان داشت:

" ما بسیار خوشحال هستیم که امروز این فرصت عالی را داریم تا با فرهنگ ایران آشنا شویم. تا به حال در کتابخانه کتاب هایی به زبان فارسی نداشتیم. همکاریهای کتابخانه های بلاروس و ایران از شروع قرن بیست و یکم شروع شده یعنی حدودا زمانی که کتابخانه ملی بلاروس و کتابخانه ملی ایران افتتاح شدند. ما امیدواریم  که این همکاریها هر چه بیشتر توسعه یابد.

وی در ادامه نسخه ای از کتابچه های حاوی الفبا و ادبیات زبان بلاروسی را به جناب بهرامی، کاردار موقت سفارت ایران اهداء نمود.

سخنران بعدی برنامه مختاریان، رایزن فرهنگی سفارت ایران در بلاروس بود. وی در سخنان خود با معرفی فلسفه برگزاری هفته کتاب و کتابخوانی در راستای تقویت فرهنگ کتابخوانی در جوامع مختلف، این برنامه را که همزمان با 11 کشور دیگر در بلاروس و با شعار "حال خوش خواندن" در حال برگزاری است، فرصت مغتنمی برای آشنایی ادبدوستان این کشور با ذخایر گرانسنگ فرهنگ و ادب ایران زمین دانست. وی همچنین با اشاره به گونه های مختلف هنری و فرهنگی موجود در نمایشگاه، بودن در کنار عالیجنابان فرهنگ و ادب ملت کهن ایران یعنی حافظ، فردوسی، سعدی، خیام، رودکی، نظامی و عطار را مایه افتخار و مباهات خود و دیگر ایرانیان حاضر در جمع برشمرد. ( که البته این زبان حال مهمانان بلاروسی حاضر در مجلس نیز بود.) در ادامه وی با ارائه آخرین آمار مختصری از چاپ و نشر در ایران که از سوی خانه کتاب ایران منتشر شده است، حاضران را با ظرفیتهای بسیار بالای این حوزه در ایران آشنا ساخت. از جمله این موارد حضور 30 درصدی بانوان پدیدآورنده کتاب در مقابل حضور 70 درصدی مردان در حوزه تولید کتاب بود که باعث تعجب و خوشحالی بانوان حاضر در مجلس شد.

 در ادامه بخشی از کتابهای نمایشگاه از سوی رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران به کتابخانه ملی بلاروس اهداء گردید. همچنین در خاتمه برنامه، شبکه تلویزیونی "ONT" بلاروس با مختاریان، رایزن فرهنگی سفارت ایران، مصاحبه تلویزیونی انجام داد و از فعالیتهای فرهنگی ج.ا.ایران در آینده در بلاروس، سوال نمود. برگزاری نمایشگاههای مختلف، برگزاری جشنهای آئینی نظیر بزرگداشت یلدا، برگزاری نشستهای تخصصی سینمایی در انجمن فیلم ایران و برگزاری دوره های آموزشی زبان فارسی در مراکز ایرانشناسی در دانشگاههای بلاروس، از جمله موارد مطروحه از سوی مختاریان بود.

   فضای صمیمی حاکم بر نمایشگاه، فرصت خوبی را برای آشنایی و تعامل اصحاب فرهنگ از دو کشور فراهم ساخت. تنوع گونه های فرهنگی و هنری عرضه شده به گونه ای بود که رضایت و خوشحالی همگان را از حضور در برنامه فراهم می ساخت. خصوصا برپایی کارگاه خوشنویسی که توسط استاد خوشنویسی،  سعید صحرایی، از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته دندانپزشکی در مینسک به اجرا در آمد.

 برگزاری این نمایشگاه نتیجه هماهنگی های بعمل آمده بین رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در بلاروس با مدیریت کتابخانه ملی بلاروس است که بر اساس آن بخشی از این کتابخانه با استقرار اقلام متنوع فرهنگی از جمله بالغ بر 90 عنوان از کتب منتشره از سوی انتشارات صدرا در مسکو، کتابهای وزین نمایشگاهی از ایران، بخشی از منشورات بنیاد سعدی و تندیسهای مشاهیر و مفاخر کهکشان فرهنگ و ادب ایران زمین  مزین گردید. در همین رابطه بروشورهای مختلف در موضوع آموزش زبان فارسی و کتب ارائه شده در نمایشگاه نیز برای اطلاع حاضران در جلسه و بازدیدکنندگان آتی، تهیه و ارائه شد. این نمایشگاه از تاریخ 18 تا 25 نوامبر در محل این کتابخانه دایر است.