انتشار کتاب بازی تموم! بازی تموم!

به گزارش لیزنا، انتشارات کتاب نیستان مجموعه­ ی « من و عروسکام » مناسب گروه سنی الف  و ب – چهار تا هفت ساله – را منتشر کرد.

توجه پدیدآورندگان کتاب کودک به زندگی روزمره و نیازهای واقعی بچه­ ها، یکی از مطالبات به­حق خانواده­ها به­شمار می­رود. از­آنجا که تولیدات فرهنگی، وسیله­ی انتقال ارزش­ها و مهارتهای زندگی و عادات صحیح به نسل جوان هستند، فعالیت­های زیادی در سراسر دنیا در این مورد انجام می ­شود که متاسفانه در کشور ما چندان چشمگیر نیست و بیشتر حجم بازار به ترجمه­ ی آثار مشابه خارجی اختصاص یافته ­است.

 « کتاب نیستان » با احترام به خواست مخاطبان و همراهان همیشگی خود، اقدام به تولیدمجموعه­ ها و آثار تک جلدی متعددی در این حوزه­ برای کودکان کرده است. مجموعه­ ی     « من و عروسکام » با بهره ­گیری از حضور شاعر و تصویرگری هنرمند با خلق فضایی آشنا و صمیمانه  به­ سادگی با مخاطبان گروه سنی الف  و ب – چهار تا هفت ساله – ارتباط برقرار می­ کند و لحظاتی شاد و درعین حال مفید را به­ وجود می­ آورد.

در جلد سوم مجموعه، دو موضوع مهم مورد توجه قرارگرفته: نخست، بهداشت فردی در زمان سرماخوردگی و دوم، مضرات استفاده از تبلت.

همچون جلدهای قبل، « نسیم عرب امیری » از ویژگی جاندارپنداری اشیا در کودکان خردسال استفاده کرده و روایت را پیش برده­است. تب « موفرفری » - عروسک محبوب عسل - بهانه­ایست برای آموزش موارد بهداشتی و گفتگو درباره­ی آمپول و لزوم استفاده­ از آن در زمان بیماری.

داستان که کاملاً از بازی­های کودکانه ایده گرفته، با همراهی تصاویر جذاب « خانم آتنا شمس » در فضایی دوست­داشتنی  ترس کودکان از تزریق را کاهش می­دهد و به بزرگترها کمک می­کند تا پیش از موقعیت­های اورژانسی و در شرایطی به­دور از تنش، اطلاعات لازم را به کودکان انتقال دهند.

در قسمت بعدی، تبلت غزل باعث شده تا عسل تمام مدت با آن سرگرم شود و اسباب بازی­ها را از یاد ببرد. اما آنها با همفکری هم، طی جلسه­ ای جذاب  و با کشیدن یک قلب شکسته، احساس­شان را بیان می ­کنند. قهرمان کتاب، با خوش­ شانسی تمام، بدون شنیدن توصیه­ ها و نظرات خسته­ کننده ­ی بزرگترها خودش و کشمکش­هایی که برای همه­ ی خانواده­ ها آشناست، به مضرات استفاده­ ی طولانی مدت از تبلت پی می­برد و داوطلبانه آن را کنار می­ گذارد.

اهمیتی که شاعر برای استنتاج قهرمان قائل شده، هم برای مخاطب کودک و هم برای والدین، دنیایی دلنشین می­ سازد.  درحقیقت، نه تنها کودک از استقلال عسل لذت می­ برد، بلکه بزرگسالان هم با نمونه­ ای عینی می­ بینند که چطور می­ شود در هر شرایطی وسیله­ ی تفکر و انتخاب را در اختیار بچه­ ها قرار داد و به جای تذکرهای بی­فایده، به نتیجه­ ی دلخواه رسید.

« بازی تموم، بازی تموم » کتابیست پر از نکات جالب که در هر بار خواندن، می­توان نکات جدیدی را در متن و تصاویرش کشف کرد؛ کاری که بچه­ ها از آن بسیار لذت می ­برند.