یک درخت، یک گنجشک منتشر شد

به گزارش لیزنا، « یک درخت، یک گنجشک » در بیست و چهار صفحه باقطع خشتی کوچک توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.   

داستانی کوتاه، به­ ظاهر ساده و کودکانه اما پر از اندیشه و پیچیده شده در لایه­ های فلسفی. کتابی که می­تواند نقطه­ ی اتکایی برای گفتگوهای فلسفی عمیق با کودکان باشد و آنها را به سطحی دیگر از مشاهده­ کردن، شناختن و بررسی پدیده­ های گوناگون جهان هستی و عملکرد انسان­­ها فرا­بخواند. کتاب کوچک و بی­ ادعای  « یک درخت، یک گنجشک » از نظر موضوعی، اثر منحصر­به ­فردیست که در میان انبوه تولیدات فرهنگی کودکان، به سختی می­توان مشابه­ اش را یافت.

دهمین جلد از مجموعه­­ ی « قصه­ های آبدار » به قلم « سارا معتمد » از دوستی­های دوران بچگی شروع می­ کند و به تصمیم­ های بزرگسالی می­رسد. این اثر، با شروعی آشنا برای کودکان هشت سال به­ بالا و تصاویری متناسب با تخیل فعال گروه سنی مخاطب خود، داستانی تمثیلی را به شکلی ساده بیان می­نماید. ماجرای یک رودخانه، یک درخت و یک گنجشگ که از وقتی یادشان می­آمد با هم دوست بودند. « نرگس نیکویی » تصویرگر کتاب با نشان دادن رودخانه به شکل زنی جوان با چهره و پوششی آشنا برای بچه­ های ایرانی و بهره­ گیری از موتیف­ه ایی مشابه نقش­های اسلیمی، فضایی خاص برای کتاب خلق کرده ­است.

« رودخانه و درخت و گنچشگ هر روز کنار هم می ­نشستند و از هر چه دیده بودند برای هم تعریف می­ کردند. » این جمله با چنان تصویر آرامبخش و خیال­ انگیزی همراه شده که مخاطب اصلاً نمی­تواند حدس بزند به زودی با فاجعه روبه ­رو خواهد شد.داستان چنین ادامه پیدا می­کند:  سه دوست در دنیای زیبای خود از دیده ­های روزانه برای هم می­ گفتند تا « یک روز که، رودخانه اول صبح که از خواب بیدار شد، گفت:

« -من دیگر از رفتن خسته شده ­ام. می­خواهم یک­جا بمانم ».

تصمیمی ساده و به ­ظاهر شخصی که از سوی دوستان با واکنش اولیه ­ای جز خنده روبه­ رو نمی ­شود  اما در نهایت، نه تنها بر سرنوشت خود رود ، بلکه بر زندگی هر سه نفرشان اثر می ­گذارد و عاقبتی را به­ دنبال می ­آورد که هیچ شباهتی به ابتدای داستان ندارد.

« یک درخت، یک گنجشک » برخلاف روال پذیرفته­  شده و مرسوم ادبیات کودک، تباهی را از نظرگاه­ها دور نگه ­ن می­دارد. خواننده ­ی دبستانی این کتاب، درست مثل فردی بزرگسال با نتایج تصمیم رود، رو در رو می­شود و چهره ­ی بی­رحم و خشن زندگی را هم می­بیند. پدیدآورندگان با شجاعتی مثال­ زدنی این بخش را به معرض تماشا گذاشته­ و نخواسته­ اند  دنیا را به شکل بهشتی بی­ مشکل نمایش دهند. این رویکرد برای نسلی که با مفاهیمی همچون « مسئولیت­ پذیری » و «صرف نظر کردن از لذت و شادی لحظه­ ای » آشنایی چندانی ندارند، می­ تواند جدید و آگاهی ­­بخش باشد.

مفهوم وظیفه در قبال دوستان را به زیبایی می­توان در این کتاب دید اما آنچه بیشتر توجه را جلب می­ کند، مسئولیت فردیست. مسائلی که جای بحث و گفتگو بسیار دارد و می­تواند به والدین، معلمان و تسهیلگران کتابخوانی کمک کند تا مهارت­های زندگی را از شکل انتزاعی و غیرقابل فهم درآورده و به سطح تجربه­های روزمره­ ی کودکان نزدیک کنند؛ اتفاقی نیکو برای زنان و مردان فردا.   

« یک درخت، یک گنجشک » در24 صفحه باقطع خشتی کوچک توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.