جزیره پرچم ­ها منتشر شد

به گزارش لیزنا، جزیره پرچم ها در قطع خشتی کوچک توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

کارشناسان باتجربه­ ی تعلیم و تربیت، این روزها بر فقدان توانایی همکاری و مشارکت بین کودکان تاکید بسیاری دارند.از نظر آنان، بچه­ های امروز به مراتب، بیشتر از همتایان خود در نسل­ های قبل به دنبال موفقیت شخصی هستند و درک چندانی از کارگروهی ندارند.

مجموعه ­ی جذاب و زیبای « اندیشه­ های خوشمزه » دقیقاً به ­همین نکته می ­پردازد و با استفاده از ابزار هنر و داستان­ گویی به بچه ­ها کمک می ­کند تا با این مفهوم مهم آشنا شوند. نکته­ی جالب اینجاست که همواره­، نتیجه­ در خدمت جمع و شادی همگانی ست. موضوعی که می­تواند دنیا را به محلی بهتر برای زندگی تبدیل کند و گام مهمی در جهت گسترش « فرهنگ صلح » بردارد.

جزیره پرچم­ ها با تصاوی شکیل و خیال ­انگیز از سفری دریایی سخن می­ گوید: « قایق تفریحی قرمز بزرگ، توی آب دریای آبی رنگ، جلو می­ رفت.

 آدم ­های زیادی روی عرشه آن دیده می­ شدند.

دور تا رور قایق تفریحی بزرگ، پرچم کشورهایی بالای میله­ ها در با تکان می­خورد.» و به ­این ­ترتیب، مخاطب کودک وارد فضایی هیجان­ انگیز می­شود و به­ همراه قهرمان­ها که افرادی هستند، به دیدن جزایر شگفت­ انگیز اندونزی می­ رود.

« هادی خورشاهیان »، نویسنده­ ی « جزیره پرچم­ ها »و « راضیه شیخ علی »، تصویرگر اثر، با گردهم آوردن خانواده­ هایی  از کشورهای مختلف، جهانی را در فضایی محدود ساخته اند. لباس­ها، پرچم­ها و ظاهر متفاوت افراد، کودکان را به شکلی غیر- مستقیم با شیوه­ های متفاوت زندگی در مناطق مختلف دنیا آشنا می­ کند.

شادی مسافران از دیدن جزایر با تکان شدید قایق به ترس تبدیل می­ شود. پدیدآورندگان اثر، به زیبایی احساسات سرنشینان قایق و حیرت حیوانات ساکن جزیره را نشان داده ­اند. هرچند همه به سلامت پیاده ­شده ­اند اما بدون بی­ سیم و موبایل در یکی از هفده ­هزار جزیره ­ی اندونزی که خودش هم، میان جزیره­ های دیگر گم­شده­ است، چه­ کار می­ توانستند بکنند؟

« جزیره پرچم­ ها » با مشارکت جمعی برای حل مسئله ادامه می ­یابد. اما، نکته­ ی جالب آن، ایده­ی درخشان بچه­ هاست که از تمام نظرات بزرگترها کارآمدتر به­ حساب می­ آید و انتخاب می­ شود. البته همین ایده هم، با معنای « صلح » و همزیستی مسالمت­ آمیز میان انسان­ها ارتباط دارد. اما، به­ هیچ­ وجه در ورطه­ ی شعارزدگی نمی­ افتد و با بیان شاد و هنرمندانه ­ی خود، باعث می­ شود تا مخاطب از مطالعه­ ی این کتاب کوچک بیست و چهار صفحه­ ای لذت ببرد و به­شکلی تمثیلی به آینده­ ای که با دستان کوچک بچه ­ها ساخته خواهد­شد، امیدوار شود.

جلد نخست مجموعه­ی « اندیشه­ های خوشمزه »، مخاطبان دبستانی خود را در بستری داستانی با مفاهیم مرتبط با نقشه­ خوانی، قطب­نما و پرچم­ ها که در درس « مطالعات اجتماعی » مطرح است،  رو­به ­رو می­کند و با خلق دنیایی فانتزی به موقعیتی جدید برای یادگیری در مکانی به­ جز مدرسه، تبدیل می­ شود؛ اتفاقی که به­ ندرت در آثار تالیفی شاهدش هستیم.

جزیره پرچم ها در قطع خشتی کوچک با 24 صفحه توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.