نقد و بررسی «یهودیت از لابه‌لای متون»

به گزارش لیزنا، نشست هفتگی شهرکتاب سه‌شنبه اول بهمن ساعت ۱۶:۳۰ با حضور آرش آبایی (محقق و دین‌پژوه کلیمی)، علی شهبازی (استاد ادیان) و عبدالرحیم سلیمانی (مترجم، محقق و استاد ادیان) در مرکز فرهنگی شهرکتاب با نقد و بررسی کتاب «یهودیت ازلابه‌لای متون» برگزار می‌شود.

 در این کتاب نشان داده می‌شود نظام دینی یهود چه ویژگی‌هایی دارد و از چه جهاتی با نظام‌های دینی دیگر، به‌ویژه نظام اسلامی، متفاوت است. بسیاری در میان ادیان زنده‌ی جهان، شبیه‌ترین دین به اسلام را یهودیت می‌دانند و معتقدند سه اصل اساسی اسلام (توحید، نبوت و معاد) در یهودیت نیز مورد تاکید است و شریعت و اخلاق نیز دو بخش اصلی بعد عملی اسلام و یهودیت را تشکیل می‌دهد. باید در نظر داشت هنگام مقایسه‌ی دو دین، دو نظام متفاوت را مقایسه می‌‌کنیم. در این مقایسه اگر فقط تفاوت اجزا را ببینیم و تفاوت خود دو نظام را در نظر نگیریم خطایی بسیار واضح مرتکب شده‌ایم. در چنین مقایسه‌ای باید کار را با مقایسه‌ی دو نظام شروع کنیم و اهداف آن‌ها را در نظر بگیریم. نظام‌های دینی اسلام و یهودیت جدای از اجزا با هم چه میزان شباهت دارند؟ در یهودیت چه عناصر دیگری وجود دارد که نقش بسیار اساسی‌ دارند و آن‌ها اصلا در نظام اسلامی جایی ندارند؟ همین اجزایی که نام برده شد آیا در دو نظام نقشی یکسان و همانند ایفا می‌کنند؟

 نشست هفتگی شهرکتاب در روز سه‌شنبه اول بهمن ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود.