برنامه ویژه‌ای برای استخدام متخصصان کتابداری در کتابخانه‌ ملی نداریم

 

به گزارش لیزنا، نشست خبری هشتادمین سالگرد تاسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، صبح امروز شنبه(5 اسفند‌ماه) با حضور اشرف بروجردی؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، فریبرز خسروی؛ معاون پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی و مظفر پاسدار؛ مدیر روابط عمومی این سازمان در ساختمان پیشین کتابخانه ملی برگزار شد.

رئیس کتابخانه ملی درباره حضور خانم پرز سالمرون در ایران گفت: از ایشان دعوت کردیم زیرا جشن هشتاد سالگی کتابخانه ملی قرار است برگزار شود. ما حق عضویت ایفلا را پرداخت می‌کنیم و باید بتوانیم از عضویت در این سازمان بهره ببریم. برخی افراد در کتابخانه ملی از اعضای برجسته ایفلا هستند که هر ساله برای کنگره ایفلا مقاله می‌دهند و به این سازمان غنا می‌بخشند.

 

منتظر نوبت‌مان برای میزبانی کنگره ایفلا هستیم

وی همچنین به نشست‌های تخصصی رئیس ایفلا در ایران اشاره کرد. بروجردی در پاسخ به خبرنگار لیزنا درباره میزبانی کنگره سالانه ایفلا در ایران بیان کرد: ما قطعا درگیر این موضوع هستیم ولی اینکه چه زمانی اتفاق می‌افتد را نمی‌دانیم. این تصمیم بستگی به رای‌گیری ایفلا دارد.

بروجردی ادامه داد: متاسفانه ما در زمینه حفظ منابع و اسناد نقایصی داریم که می‌بایست برطرف شوند. به طور مثال ایران جز تنها کشورهایی است که در آن منابع اسنادی و کتابی از هم جدا نیستند و در یک جا تعیین شده‌اند.

رئیس کتابخانه ملی ایران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار لیزنا درباره رویه استخدام متخصصین کتابداری در کتابخانه ملی گفت: قاعده استخدام تابع دستورات دولت است. ما نیروهایی داریم که بازنشسته می‌شوند و ما می‌بایست آنها را جایگزین کنیم. ما به دنبال استخدام نیروهای جوان، متخصص و فارغ‌التحصیل رشته کتابداری هستیم ولی به طور خاص برنامه ویژه‌ای برای آن نداریم.

وی رونمایی از سایت و اپلیکیشن این سازمان را بخشی از برنامه‌های هفته هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی عنوان کرد و همچنین از رونمایی «دانشنامه ایران زمین» که با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات تدوین شده است در روز چهارشنبه نهم اسفندماه و رونمایی از «مخطوطات العراقیه» خبر داد.

اشرف بروجردی در بخش‌های دیگر صحبت‌هایش از طرح‌های کتابخانه ملی در آینده صحبت کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین منابع اطلاعاتی کشور در سازمان اسناد وجود دارد و ما در حال دیجیتالی کردن منابع هستیم. با این کار منابع به راحتی در اختیار عموم قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به ثبت جهانی کتاب «ناصرالقوانین» عنوان کرد: در برنامه حافظه جهانی که دبیرخانه‌اش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار دارد ما در صدد هستیم که آثار برجسته و منحصربه‌فرد جمهوری اسلامی ایران را ثبت جهانی کنیم. رویکرد ما تلاش برای ایجاد استانداردهای بین‌المللی است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این نشست با اشاره به سفر اخیرش به کشور تاجیکستان و برگزاری نشست‌های کتابخانه‌های عضو اکو با مدیریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: توسعه مبادلات فرهنگی می‌تواند به ما در دیپلماسی فرهنگی کمک کند. این امر می‌تواند بعضا بر سیاست غلبه کند.

بروجردی افزود: با توجه به  رویکرد دولت دوازدهم،‌ اقدامات سازمان اسناد و کتابخانه ملی در معرض قضاوت عموم جامعه قرار گرفته است. حرکت دولت در پربار کردن کتابخانه بسیار اثر‌‌گذار بوده و رویکرد آن معرفی کتابخانه به آحاد جامعه بود.

 

خسروی نیز در این نشست درباره طرح حافظه ملی و دیجیتالی کردن منابع صحبت کرد. وی حفظ، پردازش و اطلاع‌رسانی درباره منابع را اهداف اصلی این سازمان عنوان کرد و گفت: کتابخانه ملی وظیفه حفظ میراث مکتوب یک ملت را بر عهده دارد. این کار تنها با دیجیتالی شدن منابع صورت‌پذیر است. طرحی که ما در حال اجرای آن هستیم قبلا در کشورهایی مانند آمریکا اجرا شده و جوابگو بوده.