اعلام نفرات برتر جشنواره پژوهش کتابخانه ملی ایران

 به گزارش لیزنا، رضا خانی پور، دبیر علمی نهمین جشنواره پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: هدف از برگزاری این جشنواره انگیزه بخشیدن به پژوهشگران است. همچنین برگزاری این دست جشنواره ها می تواند بستری برای عرضه پژوهش ها باشد.

مدیر کل پژوهش و برنامه ریزی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: اگر امور روزمره باعث غقلت از پژوهش شود، یکی از ارکان مهم سازمان عملی نشده است.

دبیر علمی نهمین جشنواره پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی اضافه کرد: در آموزه های دینی ما هم به این موضوع اشاره شده است. بنابراین از همه این موارد نتیجه می گیریم که علم و عمل باید با یکدیگر باشد. در قرآن هم تعقل و اندیشه جایگاه ویژه ای دارد.

او در ادامه با ارائه گزارشی از قعالیت های پژوهشی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: اگر پژوهش های سازمان درست و به موقع انجام شود، ثروت آفرینی می کند، مرجعیت ملی و بین المللی پیدا می کند و رضایتمندی به همراه خواهد داشت.

در ادامه همایش فریبرز خسروی، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: باید به این موضوع بپردازیم که چرا در شرایط فعلی جامعه ما، پژوهش امر پویا و ستوده ای نیست.

خسروی افزود: در حوزه استناد به مقالات کشور ما نسبت به به مقالات نیز کشور ما یک دهم درصد است و این موضوع در آمریکا بالای 50 درصد است.

او افزود: لازمه ارتقا در هر حیطه ای ایجاد زیر ساخت ها و صرف هزینه است. به طور مثال در بخش های نانو فناوری، بیوتکنولوژی و دفاعی کشور که جزء سرآمدان در دنیا هستیم، زیرساخت ها را فراهم کرده ایم.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: همچنین برای اینکه بخواهیم در دنیا تاثیرگذار باشیم، نباید کمیت را در نظر بگیریم و باید از سیطره کمیت خارج شویم.

خسروی گفت: افزایش سه برابری تعداد دانشگاه های دولتی و پنج برابری دانشگاه های غیر انتفاعی در حالی که زیر ساخت های علمی و پژوهشی فراهم نشده است نمونه ای از سیطره کمیت در جامعه علمی است.

به عقیده خسروی باید نگاه پلتفرمی در بحث پژوهش وجود داشته باشد و سازمان اسناد و کتابخانه ملی می تواند به عنوان پلتفرمی قوی در زمینه تولید، پردازش و ارائه اطلاعات و در دسترس قرار دادن آن به عموم جامعه به عنوان مصرف کنندگان علم باشد.

او افزود: متاسفانه جامعه ما تشنه اطلاعات نیست. درصورتی که اگر این نیاز وجود داشته باشد، طبیعتا پژوهش هم رشد می کند و هم سامان خواهد داشت.

در بخش دیگر فتانه ترکاشوند، دبیر اجرایی نهمین جشنواره پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره روند برگزاری جشنواره پژوهش گفت: مجموعا 57 کتاب، 23 طرح و 38 پایان نامه به این جشنواره ارسال شد که برای گذراندن مراحل ارزیابی به داوران ارسال شد و آثار از این طریق برگزیده انتخاب شد.

در پایان نیز با اهدا لوح و جوایزی از نفرات و طرح های برتر نهمین جشنواره پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تجلیل شد.

اسامی نفرات برتر و شایسته تقدیر نهمین جشنواره پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به شرح ذیل است:

-ندا عباسی دشتکی

-سمیرا آقاده ده زاده

-نگین شکرزاده هشترودی

-زهرا ناصری

-فاطمه تقی‌پناهی

-صدیقه احمدی فصیح

-نرگس خاتون عزیزیان

-حبیب اله عظیمی

-مریم تفضلی شادپور

-ابراهیم افشار زنجانی

-سعیده اکبری داریان-  زینب پاپی - شیرین تعاونی -  افسانه  تیموری خانی -  زهرا شادمان- نرگس عزیزیان-   سهیلا  فعال- محبوبه قربانی-  الناز مرادی- طاهره یعقوب پور

-اعظم نجفقلی‌نژاد، علی صادقزاده و فرناز محمدی 

-مریم خسروی، رویا پورنقی، بهروز رسولی

-علی صادقزاده

-محبوبه قربانی

-محمد حسین یزدانی راد

-میثم صادقی ساروکلایی

-نرگس نشاط شمیرانی

-حسین عبدالملکی

-صدیقه احمدی فصیح

-حشمت اله عزیزی

-میثم صادقی ساروکلایی