دیدار مسئولان كتابخانه‌های پاكستان با رییس كتابخانه ملی ایران

به گزارش لیزنا، این دیدار در ادامه سفر مدیران و مسئولان كتابخانه‌های حیدرآباد پاكستان كه به منظور شركت در دوره دانش‌افزایی «مرمت و نگهداری نسخ خطی» كه با همكاری اداره‌كل همكاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با مشاركت سازمان اسناد و كتابخانه ملی برگزار شد، صورت گرفت.

در ابتدای این دیدار الله دیتو، رییس مركز سند ادبی برد (وابسته به وزارت آموزش و پرورش ایالت سند پاكستان) با تقدیر از سطح بالای كمی و كیفی این دوره، اظهار امیدواری كرد كه روابط علمی و آموزشی دو كشور در سطح دانشگاه‌ها، مراكز علمی و كتابخانه‌ها و مراكز اسناد ملی، بیش از پیش گسترش یابد.

وی همچنین وضعیت فعلی كتابخانه‌ها و نسخ فارسی و اسلامی موجود در گنجینه‌های ایالت سند را تشریح و آمادگی این مراكز را برای همكاری دوجانبه در خصوص برگزاری برنامه‌های مشترك با سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران را اعلام كرد.

در ادامه اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان سخنانی به گذشته روابط ملی و دولتی ایران و پاكستان اشاره كرد و علاقه موجود برای توسعه فرهنگ بین دو كشور را فرصتی برای ملت‌های دو كشور دانست تا همدیگر را بهتر شناخته و به مشتركات فرهنگی هم بیشتر توجه كنند.

وی یكی از سطوح بسیار تأثیرگذار بر روابط دو كشور را موضوع فرهنگ دانست و گفت: در این بخش كتاب، نسخه‌های خطی و حافظه ملی دو كشور می‌تواند زمینه تعامل را فراهم سازند. كتاب به عنوان حافظه ماندگار یك ملت است كه تعیین‌كننده تاریخچه و فرهنگ یك ملت از گذشته تا حال محسوب می‌شود.

بروجردی همچنین بخش عمده رسالت اصحاب فرهنگ را حفظ اسناد، نسخ، نوشته‌ها و اسناد مشترك بین دو كشور دانست كه میراث ملموس فرهنگی آنان است. وی در این باره اظهار كرد: نگهداری اسناد و نسخ خطی كار آسانی نیست و نیازمند تخصص خاص خود است كه از آن طریق می‌توان این میراث گرانبها را به آیندگان انتقال داد.

وی منابع تاریخی و اسناد بین كشورها را تنظیم‌كننده فصل مشترك بین آنها دانست كه با اشتراك گذاشتن این اسناد، ملل دنیا می‌توانند هویت تاریخی و فرهنگی یكدیگر را در این اسناد جستجو كنند.

رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان این كه تا كنون 40 هزار منبع دست‌نویس و كتاب‌های خطی در این كتابخانه دیجیتال شده است، آمادگی این سازمان را برای ارایه این مجموعه به اندیشمندان پاكستانی اعلام كرد و در مقابل از آنها خواست تا  نسخه‌های دیجیتال‌شده خود را به كتابخانه ملی ایران ارسال كنند.

در بخش پایانی جلسه هم محسن شجاع‌خانی، سرپرست اداره‌كل همكاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابراز امیدواری كرد كه روابط و همكاری دوجانبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران در سایر زمینه‌ها بیش از پیش گسترش یابد.