کد خبر: 39809
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 خرداد 1398 - 09:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو:

سرنوشت بدی گریبان‌گیر مراکز آرشیوی جهان شده است

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران با بیان اینکه میراث آرشیوی، گواه ارزشمندی در مورد توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بشریت است، گفت: سرنوشت بدی گریبانگیر مراکز آرشیو جهان شده است.
 سرنوشت بدی گریبان‌گیر مراکز آرشیوی جهان  شده است

 به گزارش لیزنا، سووتان سووت لوفسکی رییس دفتر منطقه ای یونسکو در ایران در نخستین کنگره مطالعات آرشیوی و دومین همایش اسناد ایرانی که صبح روز یکشنبه 19 خرداد ماه در ساختمان آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، گفت: بسیار مفتخرم که امروز به مناسبت آیین بازگشایی نخستین کنگره مطالعات آرشیوی و دومین همایش اسناد ایرانی در بین شما حضور دارم. می‌خواهم تشکر ویژه‌ای از کتابخانه ملی و سازمان اسناد برای ابتکار ارزشمندشان در برگزاری این برنامه داشته باشم.

وی افزود: هماهنگونه که می‌دانید، 9ژوئن مصادف با روزی است که شورای جهانی آرشیو با حمایت سازمان یونسکو، ایجاد شد. در سال 1948، آرشیویست‌ها از سراسر دنیا در یک نشست سه روزه در پاریس شرکت کردند تا ارتباط میان آرشیوست‌های ملت‌های مختلف را تقویت کنند، استفاده از اسناد را ترویج کرده و مستندسازی تجارب انسانی را ارتقا بخشند.

وی گفت: خوشبختانه مدت زیادی است که در نقاط گوناکون دنیا افرادی بوده اند که به نگهداری و جمع آوری اسناد می پرداختند تا آنها و ایده های موجود در آنها را در دسترس دیگران قرار دهند.

سووت لوفسکی درخصوص چرایی اهمیت آرشیو ادامه داد: چگونه می‌دانید از کجا آمده اید؟ چطور در مورد خودتان ، خانواده تان، سازمانی که در آن کار می کنید منطقه و کشورتان اطلاعات به دست می آورید؟ در اطراف ما منابع زیادی برای ثبت حافظه وجود دارد. یادآوری شفاهی، زبان، معماری، مناظر همگی تاثیر خود را دارند. با این حال، یک منبع عظیم وجود دارد که همه ما برای یادگیری در مورد گذشته به آن تکیه می کنیم . آن منبع آرشیو است.

رییس دفتر منطقه ای یونسکو در ایران یادآور شد: آرشیوها شواهدی از فعالیت ها را در اختیار ما قرار می دهند و اطلاعات بیشتری در مورد افراد و نهادها به ما می دهند. آنها داستان هایی را بازگو می کنند. آرشیوها همچنین حس هویت و درک ما از فرهنگ ها را افزایش می دهند.

وی گفت: آرشیوها میراث فرهنگی و منبع اطلاعاتی مهمی هستند. میراث آرشیوی ، گواه ارزشمندی در مورد توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بشریت است. تنوع منابع و قالب های آرشیوی قابل توجه است. برای تضمین نگهداری از این منابع ، وجود یک رویکرد جامع که همه ی گونه ها و قالب های آرشیوی را در بر بگیرد، ضروری است. تمرکز بر گونه ی خاصی از اسناد و منابع، ناممکن است.

وی اضافه کرد: سازمان یونسکو به عنوان خانه میراث، همکاری و مشارکت بین دولت ها، سازمان های بین المللی و بنیادها را ترویج کرده تا از بزرگترین گنجینه های جهان محافظت و نگهداری کند.

سووت لوفکی افزود: در این راستا، یونسکو در سال 1992 برنامه حافظه جهانی را ایجاد کرد تا از ارزشمندترین میراث مستند جهانی که در آرشیوها، موزه ها و کتابخانه ها قرار دارند محافظت و نگهداری کرده و برای همگان امکان دسترسی به آنها را فراهم کند.

وی گفت: در سال 2005 کنفرانس عمومی یونسکو، بزرگداشت روزجهانی میراث دیداری – شنیداری را تصویب کرد هدف از انتخاب این روز، افزایش آگاهی عمومی در خصوص نیاز به اقدامات فوری در این زمینه بود و نیز تصدیق اهمیت آرشیوهای دیداری – شنیداری و اسناد به عنوان بخش جدایی ناپذیر هویت ملت ها بود.

رییس دفتر منطقه ای یوسنکو در ایران ادامه داد: در سال 2011 نیز یونسکو اعلامیه جهانی آرشیو که ابتکار آن برعهده شورای جهانی آرشیو بود را تصویب کرد که یکی از مهمترین پیشرفت های این حوزه در سطح بین المللی به شمار می رود. این اعلامیه گاهی مهم در جهت بهبود درک و آگاهی از آرشیوها در میان عموم مردم و تصمیم گیرندگان کلیدی است. بیانیه ای قدرتمند و موجز در مورد اهمیت آرشیوها در جامعه مدرن است.

وی گفت: با وجود دستاوردهای قابل توجه در حوزه نگهداری از آرشیوها، بسیاری از آنها در معرض تهدیدهای بسیاری هستند به عنوان مثال پیامدهای تغییرات اقلیمی ، فقدان امکانات مناسب، چالش های اقتصادی و دیگر تاثیرات منفی را می توان مورد اشاره قرار داد.

سووت لوفسکی ضمن ابراز تاسف از اینکه سرنوشت های بدی گریبانگیر مجموعه های ارزشمندی در سراسر جهان است، افزود: بسیاری از آنها برای همیشه از بین رفته‌اند و با از بین رفتنشان، مجموعه های کاملی از داستان های مردم، ملت هاو تمدن ها از میان رفته است.

رییس دفتر منطقه ای یونسکو در ایران، بیان کرد: ما باید هرچه در توان داریم برای نگهداری و حفاظت از این آرشیوها انجام دهیم. آرشیوها انبارهای منفعل از منابع قدیمی نیستند بلکه پایگاه هایی هستند که شخص می تواند در آن جست و جو و تحقیق کرده یاد بگیرد و لذت ببرد. آنها برای هر فردی موضوعی قابل ارائه دارند. بیایید دست به دست هم بدهیم تا حافظه ملت‌ها را زنده نگه داشته و گذشته را در دسترس همگان قرار دهیم.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: