برگ سپید

 

لعنت کتاب را خاکش به سر که خواندنش موجب جنون است و بکار اندرش مستهلک فنون. هر کتابخوان که به کتابخانه می رود در قید حیات است و چون باز می آید مستلزم  موات پس در هر رفت و آمدی خطری موجود است و بر هر خطر فاتحه ای واجب.

 

از دست و توان که برآید               کز عهده دفنش به در آید

 

اعملو آل امانت چرتا" نه زیادیا" وفور

 

کتابدار خسته از روزگار تیغ بی دریغ کشیده و هر آمده و رفته  را حساب رسیده، گریبان آمدگان به گناه فاحش دریده و  و وظیفه خود کامل از یاد بریده.

 

طلبه همان به که ز دارلعلوم روی به بازار و دکان آورد      ورنه سزاوار بود هرزمان دست تکدی به میان آورد

 

 ********************************************************

 

به مناسبت نوروز می خواهیم با بهار آغاز کنیم و سال را با اختصاص دادن ستونی برای مطالعه شروع کنیم. بنابراین به سراغ "سلطان سخن" و "خداوند حکمت عملی"[1] سعدی شیرازی رفتیم و در بهاریه ای که در دیباچه نوشته  به دنبال نامی برای ستون خود گشتیم و جستجو کردیم که بهار فصل زایندگی و فصل آغاز است:

 

"فراش باد صبا را گفته تا فرش زمردین بگسترد و دایه ابر بهاری را فرموده تا  بنات نبات  در مهد زمین بپرورد درختان را به خلعت نوروزی قبای سبز ورق در بر کرده و اطفال شاخ را به قدوم موسم ربیع کلاه شکوفه بر سر نهاده است...." (دیباچه گلستان)

 

چون هدف ستون تمرین مطالعه و تمرین نوشتن درباره کتابهایی است که خوانده ایم، و می خواهیم که جوانه ها بشکفد و تازه قلمان بنویسند،  ابتدا برای نام ستون  بنات نبات (دختران گیاه)  را انتخاب کردیم که تعبیر من از این ترکیب جوانه ها است. دختران گیاه که جوانه می زایند و شکوفه می دهند و میوه  ببار می آورند ولی کمی جلوتر به  قبای سبز ورق  برخوردیم و از آن به ورق سپید ، و برگ سپید رسیدیم و اینکه ورق سپیدی در اختیار دوستان بگذاریم تا برای یکدیگر بنویسند.

 

همانطور که گفتم ستون برگ سپید فضایی است برای همه تا از کتابهایی که خوانده اند بنویسند. از ساده و صمیمی و خودمانی تا مرصع و مرقع و مسجع و آزاد و سپید و نو. این ستون کمک خواهد کرد که کتابها معرفی شوند و کتابداران که خوانندگان و مخاطبان لیزنا هستند تشویق شوند که ورقی بزنند و بیشتر بخوانند.

 

کتابها در هر موضوع و هر شکل یا فرم ادبی و غیر ادبی که باشند مغتنم هستند:

 

-           متون تخصصی کتابداری و علوم اطلاعات و دانش شناسی و اطلاع رسانی و معرفی یا نقد  آنها

-          ادبیات ، رمان و شعر و سایر گونه های ادبی

-          علم و فناوری و .... به زبان ساده هم خوب است، فقط به شرطی که خودتان نوشته باشید. نوشته دیگران قبول نیست، پیوند و لینک هم قبول نیست. درمنابعتان اگر پیوندی بگذارید قبول است.

-          در حال و هوای کتابخوانی، قطعه ای از خودتان هم که دوست دارید دیگران بخوانند قبول است، این تازه یک قدم جلوتر است، یعنی از ما جلو می زنید، ما تمرین کتابخوانی و مطالعه را در برابر چشم داریم و شما یک گام جلوتر، تمرین نوشتن می کنید و ما هم استقبال می کنیم.

-          نقد و بررسی آثار هم قبول است چه متون تخصصی  و چه ادبیات

 

یادداشتهای شما می تواند بسیار مختصر و در حد حتی یک یا دو پاراگراف باشند، مهم این است که نام کتابی در این ستون بنشیند و دیگران با یادداشتی که شما می نویسید ترغیب به خواندن آن بشوند.

 

ستون را به دست توانای کتابدار مهربان و صمیمی امیرحسین رجب زاده عصارها سپرده ایم و همکاران ستون که نوشته ها را نگاهی می کنند و خودشان هم می نویسند  فعلا اینها هستند: 

 

مجید صمیمی نژاد کتابدار دست به قلم کتابخانه پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

نیره خداداد شهری کارشناس حوزه خودمان از قم و دانشجوی ارشد  دانشگاه الزهرا، از فعالان انجمن قم و همکار بخش معرفی کتاب رادیوی استان ویژه قم

معصومه نیک نیا دانشجوی دکتری کتابداری دانشگاه خوارزمی و کتابدار وزارت نیرو و همکار اصلی و نسبی لیزنا

یزدان منصوریان بدون معرفی اضافه

داریوش علیمحمدی

محسن حاجی زین العابدینی

سید کاظم حافظیان رضوی

و من  مخلص همگی شما

و دوستانی از پیش کسوتان، استادان جوان و جوانان  که قول همکاری داده اند و مسلما کمکمان خواهند کرد و به مرور اسامیشان خواهد آمد.

 

منتظر نوشته های شما هستیم.



[1] . تعبیری است از دکتر غلامحسین یوسفی استاد بزرگ نثر ادبی در کتاب بیست کتاب نثر فارسی