کد خبر: 20608
تاریخ انتشار: یکشنبه, 11 مرداد 1394 - 08:59

داخلی

»

برگ سپید

خر حیوان نجیبی است

نیره خداداد شهری
خر حیوان نجیبی است

 

 

کتابهای زیادی خوانده‌ایم که داستان از زبان حیوانات نقل می‌شود. مثل کلیله و دمنه. این گونه روایت داستان در ادبیات کودک بسیار معمول است. ولی اینکه شما داستانی را مطالعه کنید که در آن نویسنده اظهار می‌کند که انسان است ولی در این اوضاع ترجیح می‌دهد خر باشد و خر بودن را برای زندگی خود برگزیده و ... بسیار جالب است. بر روی جلد کتاب تصویر درازگوشی با عینک دودی در قاب عکسی زیبا دیده می‌شود و پس از درج عنوان کتاب، نویسنده «مخلص با وفا، الاغ با حیا» معرفی شده است.

 

کتاب با جمله «بنام خداوند آدمیان و خران» آغاز می‌شود و جناب خر از خواننده تقاضا می‌کند که «این کتاب را به هیچ کس قرض ندهید چون هرگز به شما پس نخواهد داد!»

 

و نویسنده در صفحات ابتدایی کتاب دلیل گزینش این سبک زندگی را این گونه توضیح می‌دهد:

 

«تمامی اوصاف و کمالات اخلاقی انسانی را در خران به طور اکمل یافتم و بالعکس تمامی رذایل خریه را در جماعتی از انسان‌نماها به طور اَتَم.

 

زین رو، تصمیم گرفتم زین پس خر باشم. به همین دلیل، در اوایل سال گذشته که به فکر گرفتن مجوز نشر افتادم – آن هم نه همچون آدمیان به انگیزه تماماً مادی، بلکه همچون خران برای خدمت فرهنگی – گروهی از دوستان فرهیخته که ناشر بودند، مرا از این کار زینهار داده، فرمودند: مگر در فضای کنونی خر شده‌ای که میخواهی اندک مالت را بر باد فنا بدهی و سرانجام نه به جرم خدمت فرهنگی، بل به دلیل چک‌های برگشتی در محبس گرفتار آیی؟»

 

نویسنده ابتدا در دیباچه‌ای دلیل اینکه چرا این خاطرات خرانه را نوشته توضیح می‌دهد؛ سپس دو پرسش «کی خرتره؟ شما آدمیان یا ما خران؟» و «کی اشرف مخلوقاته؟ شما آدمیان یا ما خران؟» به بحث گذاشته می‌شود.

 

در ادامه در مورد این که «دو انسان در اقلیمی نگنجند و ما خران در گلیمی بگنجیم» صحبت شده و شرح یکی از روزهای کاری در روستای قصران آمده و در باب سرانجام دوستی با خر و خردوستی نیز مطالبی ارائه شده است. و در مورد اینکه خران هم دل دارند و احساس؛ ناسپاسی انسان‌ها و حق‌شناسی خران و در نهایت در میزان شعور و کیاست خران و اینکه گاه هیچ موسیقی‌ای متناسب‌تر از بانگ خران نیست مباحثی گفته شده است.

 

خلاصه آنکه در این کتاب 200 صفحه‌ای، انسانی در قالب یک خر خاطرات و زندگینامه و تجربیات خود را با شما خوانندگان در میان می‌گذارد.

 

اگر به مطالعه مطالب طنز علاقه دارید و البته طنزی که در لفافه آن در مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه سخن می‌رود، مطالعه کتاب خر حیوان نجیبی است را از دست ندهید.

 

ما خران از فرط دانش خر شدیم

وارد یک عالم دیگر شدیم

هر که راحت خواست باید خر شود

تا به وادیّ سعادت در شود

 

مشخصات اثر:

علی اوجبی. «خر حیوان نجیبی است: خاطرات و زندگی‌نامه خودنوشت یک خر فیلسوف‌نما». تهران: نشر وایا، 1394. 200صفحه.                                                                                                             

برچسب ها :
ویهان
|
United Kingdom
|
1398/02/26 - 19:48
0
0
سلام.این کتاب را چه نشری منتشر کرده؟
و حیدری
|
Iran
|
1397/07/03 - 13:03
0
0
کتاب عالی و خواندنی است و بسیار آموزنده اما برای سنین خاص که بقول آن نویسنده مخلص باوفا هر نکته مکانی و هر سخنی جایی دارد.من تا صفحه 112 کتاب را مطالعه کردم نکته ای که هست نویسنده با خریت و مهربانی که دارد و دائم به آدمیان خرده میگیرد نمی دانم چرا از ترک و ترک بودن منتقد است و زبان و مغز کینه ای در کتاب خر حیوان نجیب است و در عین حال عجیب است دست بردار نبوده و بشاش از شاعران زشت گوی مدل فیلسوفی تمجید دارد که به ترکان بد زبانی می کند البته شاید آنها هم مغز خر خورده بودند.... سپاس از خر و اسب و گرگ و گوزنی که در فضله هایشان عدالت را رعایت می کنند.
رحیمی
|
Iran
|
1397/04/13 - 15:27
0
1
الان مشغول خواندن آن هستم کتاب جالبی است
الحق و الانصاف جماعت خران از بسیاری از آدمیان نجیب تر و گرامی ترند .
کتابدار ایرانی
|
Iran
|
1394/05/16 - 13:58
0
3
این کتاب را حتما می خوانم
فرهادی
|
Iran
|
1394/05/13 - 22:31
0
3
خیلی خوب بود هم کتاب و هم معرفی. واقعا خر حیوان نجیبی است، نجیب تر از بسیاری ما انسانها که به قول سعدی "نه فقط لباس زیباست نشان آدمیت"
مينا
|
iran
|
1394/05/11 - 09:59
0
3
واي چه كتاب جالبي
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: