کد خبر: 17968
تاریخ انتشار: شنبه, 13 دی 1393 - 15:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

ارتقاء آزادی فکری و دموکراسی اجتماعی در گرو گسترش کمیته های انتخاب کتاب

  دکتر احمد شعبانی
ارتقاء آزادی فکری و دموکراسی اجتماعی در گرو گسترش کمیته های انتخاب کتاب

  به گزارش لیزنا، دکتر احمد شعبانی، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، در راستای برگزاری جلسه هم اندیشی استادان، پژوهشگران و اعضای هیات علمی گروههای کتابداری، علم اطلاعات و دانش شناسی که قرار است فردا از سوی نهاد کتابخانه ها برگزار شود، با ارزیابی نحوه سیاست گذاری این نهاد با تأکید بر کتابخانه محوری و کتابدار محوری در دوره مدیریتی جدید وتلاش برای بهبود وضع معیشت کتابداران، گفت: طبیعتاً منابع انسانی یکی از مهمترین عناصر هر سازمانی است و تصمیم گیری مشارکتی و رسیدگی به وضعیت رفاهی منابع انسانی در صدر خواسته های مدیریتی هر سازمان محسوب می شود. این دیدگاه می تواند سهم مشارکت در مباحث مدیریتی را به منظور بهبود وضعیت کتابخانه ها و ترویج فرهنگ مطالعه بالا ببرد.  

 

وی تأکید کرد: اگر این موضوع را از بعد سازمانی و مدیریتی مورد توجه قراردهیم، باید گفت اینگونه سیاست گذاری می‌تواند از نظر راهبردی و استراتژیک تأثیر قابل توجهی، هم بر روی کتابخانه ها و هم مخاطبان آنان بگذارد.

 

دکتر شعبانی در خصوص تدابیر اندیشیده شده در دوره مدیریتی جدید، همچون فهرست نویسی متمرکز و ارسال دفترک نورسیده‌ها، بیان کرد: من در گذشته، یکی از منتقدین مجموعه سازی در کتابخانه های عمومی بوده ام و اعتقادم بر این است که بحث مجموعه سازی باید وابسته به مخاطبین کتابخانه های عمومی باشد. اگر کمیته های انتخاب کتاب ابتدا در استان و بعد در شهرستان و حتی در کتابخانه های عمومی گسترش یابد و میزان مشارکت را افزایش دهد گامی رو به جلوست. چنانچه قدمی به این سمت برداشته شود منجر به ارتقاء مباحث آزادی فکری و دموکراسی اجتماعی خواهد شد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با تقدیر از ارتباط دبیرکل با جامعه کتابدار کشور، تصریح کرد: ارتباط با جامعه کتابدار باید در طول زمان نهادینه شود. باید در درون نهاد کمیته ها و اجزایی را به وجود آوریم که با سپری شدن یک دوره از مدیریت این ارتباط قطع نشود.

 

شعبانی تأکید کرد: من معتقدم دبیرکل محترم نهاد در حال حاضر دو وظیفه مهم دارند. اول، اهمیت دادن به مجامع صنفی کتابداران؛ و دوم، توسعه فناوری در امور اداری سازمان.

 

وی درباره ظرفیت کتابخانه های عمومی استان اصفهان اظهار داشت: بنده اصفهان را سرزمینی پهناور با بودجه های بالا می دانم. اصفهان استانی صنعتی است که صنایع و مدیران صنایع حاضرند برای اوقات فراغت کارکنانشان، و فعالیت هایی همچون مطالعه، ورزش، و ... سرمایه گذاری کنند. از این جهت، اعتقاد دارم مدیران نهاد کتابخانه ها در استان اصفهان باید از این پتانسیل، هم در ابعاد مالی و هم در بعد ساختمان و تجهیزات بهره ببرند. باید ابعاد برونگرایی فعالیت نهاد را با دیگر سازمان ها، از جمله وزارت آموزش و پرورش نیز مورد ملاحظه قرار دهیم.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برگزاری جلساتی با حضور اساتید و متخصصین حوزه کتابداری کشور از سوی نهاد که به نوعی همراهی علم و عمل محسوب می شود، چه نقشی در به انجام رساندن موفقیت آمیز مأموریت نهاد کتابخانه ها خواهد داشت، بیان کرد: به نظر می رسد نه تنها این نوع جلسات، بلکه باید جلسات شورای انجمن کتابخانه های عمومی استان را در سراسر کشور با حضور متخصصین اجتماعی، متخصصین اجرایی، و متخصصین کتابداری، فعال کنیم.

 

وی تأکید کرد: باید زیربنای شوراهایمان را در منطقه های کوچک و استانی تقویت کنیم. در حقیقت باید بتوانیم دیدگاه و نظرات آحاد جامعه را به ستاد مرکزی و دبیرکل نهاد انتقال دهیم.

 

گفتنی است، جلسه هم اندیشی استادان، پژوهشگران و اعضای هیات علمی گروههای کتابداری، علم اطلاعات و دانش شناسی، روز یکشنبه 14 دی ماه 1393 از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در هتل انقلاب تهران برگزار می شود.

 

 

 

برچسب ها :
حسینی
|
Iran
|
1393/10/14 - 08:26
0
2
با سلام خدمت استاد بزگوار دکتر شعبانی
امیدوارم دبیر کل محترم پیشنهادات اساتید کتابداری را در برنامه ریزی های خود مورد ملاحظه قرار دهندواز ارتباط اساتید این حوزه با کتابداران بخصوص در جلسات انجمن و مطالعه مفید استفاده گردد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: