کد خبر: 18629
تاریخ انتشار: یکشنبه, 19 بهمن 1393 - 14:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

خاطرات کتابداران می تواند سوژه فیلمنامه نویسان شود

سید سعید میر محمد صادق: خاطرات کتابداران می تواند دستمایه کار برخی از قصه نویسان و فیلم نامه نویسان قرار گیرد؛ بدین صورت که به شغل کتابداری و فضای کتابخانه بیشتر اهمیت دهند.
خاطرات کتابداران می تواند سوژه فیلمنامه نویسان شود

 

به گزارش لیزنا، سید سعید میر محمد صادق، دبیر جشنواره خاطره نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه ها درباره هدف برگزاری جشنواره خاطره نویسی در کتابخانه های کشور گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد انگیزه ­های کاری، شناخت مناسب از تجارب کتابداران در زمینه ­های گوناگون علمی- پژوهشی- کاربردی، دستیابی به نیازهای علمی و کاری اعضاء، شناسایی افراد برجسته در حوزه نویسندگی و بهره ­گیری از این خاطرات در برنامه ریزی های نهادهای سیاستگذار فرهنگی کشور است.

 

وی در ادامه درباره محورهای خاطرات اظهار داشت: برای ایجاد انسجام موضوعی بیشتر در ثبت خاطرات، همچنین ارتقای دقت و سهولت لازم در داوری، محورهایی را برای نویسندگان خاطره در نظر گرفته ایم؛ تا بر اساس آن، خاطره خود را بهتر ثبت کنند. این محورها عبارتند از: کودکان و نخستین تجربه های برخورد با کودک، اندیشمندان و نویسندگان در کتابخانه، کتابدار به عنوان مشاور امین، ارزشمندترین تجربه کاری، کتابداران و خیرین کتابخانه ساز، اهدای کتاب، کتابداران و جایگاه شغلی، اجتماعی، آموزشی، کتابداران و دنیای مجازی، کتابدار و خانواده.

 

میر محمد صادق با اشاره به تجربه قبلی برگزاری جشنواره خاطرات اظهار درباره دستاوردهای مورد انتظار از این جشنواره گفت: بیشترین تمرکز این جشنواره، بهره مندی از تجربه­ های افراد مختلف جامعه هدف، یعنی کارکنان و مخاطبان کتابخانه ها است. مهمترین دستاوردهایی که ما با برگزاری این جشنواره به دنبال آن هستیم؛ عبارتند از:

1.بهره­ گیری مناسب از سرمایه­ های فکری کارکنان و کتابداران نهاد و نیز سایر کتابداران در کتابخانه­ های کشور (اعم از کتابخانه های مرجع، آموزشی، پژوهشی، دانشگاهی، شهرداری ها، حوزه­های علمیه، روستایی، مساجد و مدارس).

2.شناسایی معایب کاری حوزه کتابداران و برنامه ریزی برای رفع آن.

3.شناخت نیازهای مخاطبان و جامعه هدف در نهاد کتابخانه­ ها و سایر کتابخانه ­های کشور.

4.شناسایی نیازهای عاطفی، کاری و علمی کتابداران.

5.برنامه ریزی برای ارتقای آموزشی و فرهنگی کتابدارن.

6.برنامه­ ریزی برای آموزش جامعه هدف (کتابداران و اعضاء) با بهره گیری از رسانه ­های جمعی.

 

وی درباره جنبه های آموزشی و قابل کاربرد این خاطرات گفت: سوژه هایی که نویسندگان خاطره برای نگارش در نظر می گیرند، عمدتا حاوی نکات مهم روانی، علمی، مردم شناسانه، جامعه شناسانه و... است؛ که پس از تحلیل آن، می توان نکات آموزشی و کاربردی خاطرات را استخراج کرد. این نکات برای رشته ­های گوناگون خارج از حوزه کتابداری نیز، کاربرد دارد و می تواند زمینه ­های مطالعات میان رشته ­ای را فراهم کند. به نظرم چنانچه این خاطرات، در اختیار برخی از رشته های ادبیات و یا ادبیات نمایشی، قصه نویسی و یا فیلم نامه نویسی و نیز رشته­های علوم اجتماعی مانند: انسان شناسی فرهنگی، مردم شناسی، روانشناسی فرهنگی و مدیریت فرهنگی و حتی معماری قرار گیرد؛ می تواند منجر به ارائه پیشنهادات راهبردی، در امر برنامه ریزی و سیاست ­گذاری های فرهنگی در حوزه کتاب و دانش کتابداری شود. همچنین به لحاظ کالبدی و معماری نیز، پس از مطالعه، الگوهای خوبی را به مدیران ارشد و برنامه­ ریزان ارائه دهد.

 

وی همچنین درباره دستاوردهای هنری این خاطرات اذعان کرد: چنانچه یک اثر، ویژگی هایی مانند: سوژه جالب و جذاب، برجستگی حوادث، صمیمت زبان، روانی و روشنی خاطره و شخصیت ­ها، داشتن ابتدا و انتها و از همه مهم تر خلاصه نوشتن خاطره را دارا باشد؛ می تواند به خلق یک اثر ادبی بیانجامد.  این نوع خاطرات می تواند دستمایه کار برخی از قصه نویسان و فیلم نامه نویسان قرار گیرد؛ بدین صورت که به شغل کتابداری و فضای کتابخانه بیشتر اهمیت دهند. کتابدار یا عضو کتابخانه را موضوع یکی از داستان های خود انتخاب کنند و یا لوکیشن داستان خود را در یک کتابخانه قرار دهند. جالب است بدانید که تاکنون به شغل کتابدار  در فیلم ها و یا سریال های تلویزیونی و یا برنامه های رادیویی به صورت محوری پرداخته نشده است و شاید از معدود مشاغلی است که در عرصه رسانه های جمعی هیچ گاه سوژه نبوده است.

 

وی در پایان اظهار داشت: به دلیل استقبال مخاطبان از جشنواره، ممکن است مهلت ارسال آثار تمدید شود.

 

گفتنی است، دومین جشنواره خاطره نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه های عمومی کشور، زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حال برگزاری است. و مهلت پایانی تحویل آثار به این جشنواره 22 بهمن ماه 1393 اعلام شده است.

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1393/11/19 - 17:40
0
3
سلام
ای کاش به جای این همایشها و جشنواره ها
وقت و هزینه ها رو روی جذب مخاطب متمرکز میکردیم تا کتابداران نیازمند به آمار صوری و ساختگی نباشند.کتابخانه های ما هنوز به دسبک عهد عتیق درست میشود
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/11/20 - 12:08
واقعا درست میفرمایید فقط آمارهای دروغین!!!!!!!!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: