کد خبر: 18643
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 بهمن 1393 - 10:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

افزایش سرانه مطالعه یکی از شاخص های توسعه پایدار است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در مراسم افتتاح کتابخانه عمومی زنده یاد فرشید احمدی که با حضور مدیرکل امور اجتماعی استاندار گیلان، فرماندار شهرستان رودبار و نیز شهردار، امام جمعه و جمعی از مسئولین و و خانواده نیکوکار زنده یاد فرشید احمدی در این کتابخانه برگزار شد گفت: مردم ما از کتاب و  مطالعه فاصله گرفته اند.
افزایش سرانه مطالعه یکی از شاخص های توسعه پایدار است

 

به گزارش لیزنا، امیر محمدپور در مراسم افتتاح کتابخانه عمومی زنده یاد فرشید احمدی گفت: خدای خود را شاکرم در شهرستانی حضور دارم که دیگر محروم نیست و ظرفیتهای فوق العاده ای دارد. در این شهرستان که بالاترین سرانه فضای مطالعه استان گیلان را داراست به همت مسئولین باید تلاش جهادگونه کنیم تا وضعیت سرانه مطالعه نیز بهبود یابد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان بار دیگر با اشاره به وضعیت نامناسب سرانه فضای مطالعه استان گیلان در کشور گفت: امروز سهم هرگیلانی به ازای هر3 نفر 1جلد کتاب است که بر اساس برنامه سوم توسعه به ازای هر نفر2 جلد و در افق چشم انداز1404 باید به ازای هر نفر 5 برابر شود.

 

وی گفت در حال حاضر900هزار جلد کتاب در کتابخانه های عمومی استان موجود است که این  مقدار باید تا پایان سال1394 به 4میلیون و پانصد هزار نسخه برسد. امروز هر100نفر گیلانی 2دهم از فضای سرانه مطالعه استانی را به خود اختصاص داده اند و این درحالی است که بر اساس برنامه پنج ساله توسعه می باست به6/4 دهم متر مربع برسد.

 

محمدپور با بیان اینکه امروز زمینه فضای کار و تلاش برای بهبود شاخصای مطالعه استان آماده است گفت: همه میدانیم افزایش سرانه مطالعه یکی از شاخصه های توسعه پایدار است و در فاکتورهای توسعه یافتگی این مقوله لحاظ می شود.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان  در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه مردم ما از کتاب و  مطالعه فاصله گرفته اند گفت: مقام معظم رهبری در بیانات خود فرمودند امروز مردم ما باید با کتاب انس بگیرند که اگر این اتفاق نیفتد جامعه ایرانی به هدف نهایی خود نخواهد رسید.

 

وی در ادامه گفت: وظیفه ما در توسعه امر کتابخوانی بسیار سنگین است و این کار به تنهایی از عهده ما ساخته نیست و مشارکت و همیاری آحاد مسئولین، مردم در این امر ضروری است.

 

امیر محمد پور در پایان ضمن قدردانی از خانواده زنده یاد فرشید احمدی اقدام ایشان را سرمایه گذاری در بخش کتابخانه سازی به عنوان خدمت به فرهنگ و تمدن دانست و اظهار داشت انسانهای بزرگ ماحصل عمر خودشان را بعنوان کتاب به ما هدیه داده اند. امروزخانواده نیکوکار احمدی نام زنده یاد فرشید احمدی را ماندگار کرد .

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین از خیرین کتابخانه ساز دعوت کرد همت بلند خویش را برای احیا و ساخت کتابخانه هایی بهتر در گیلان بکار گیرند.

 

در پایان این مراسم لوح تقدیر استاندار گیلان و نیز لوح تقدیر از سوی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان و فرماندار شهرستان رودبار به خانواده زنده یاد فرشید احمدی اعطا شد.

 

گفتني است مرحوم شادروان فرشيد احمدي جوان تحصيلكرده رستم آبادي در سال1386و در پي حادثه تصادف رانندگي در راه تبريز به همراه فرزند خردسالش آوینا جان باخت و خانواده مرحوم فرشيد احمدي، در اقدامي ارزشمند ، ديه 50 ميليون توماني جوان خود را براي ساخت كتابخانه رستم‌آباد رودبار اختصاص دادند.

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1393/11/20 - 12:11
0
1
آره فضای سالن زیاد بشه یه مشت پشت کنکوری که هیچ تاثیری تو سرانه مطالعه ندارن بیان بشینن تو کتابخونه !!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: