کد خبر: 18648
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 بهمن 1393 - 14:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بودجه محدود نهاد: مانعی برای ساخت کتابخانه

علیرضا مختارپور در گفتگو با صداو سیمای مرکز خلیج فارس گفت: با بودجه های محدود فعلی ساخت تعداد زیادی کتابخانه امکان پذیر نیست.
بودجه محدود نهاد: مانعی برای ساخت کتابخانه

 

 

به گزارش لیزنا، علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور روز یکشنبه نوزدهم بهمن با حضور سرزده در استان هرمزگان از کتابخانه های عمومی شهرستان بندرعباس بازدید کرده و با کتابداران به گفتگو نشست و در پایان نیز در مصاحبه با صدا و سیمای مرکز خلیج فارس به تشریح دستاوردهای این سفر و برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور پرداخت.

 

علیرضا مختارپور در ارزیابی اولیه سفر خود به استان هرمزگان، بیان کرد: همزمان با دهه مبارک فجر، توفیقی فراهم شد تا در کتابخانه های عمومی شهرستان بندرعباس حضور یافته و با کتابداران دیدار و گفتگو داشته باشیم که در این دیدار با کتابدارانی برخورد داشتیم که با روحیه، با نشاط و صمیمی بودند و پشتکاری جدی در زمینه کاری و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشتند.

 

نبود رشته کتابداری در هرمزگان یکی از چالش های توسعه کتابخانه ها در این استان است

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اینکه مشکلات کتابخانه های عمومی استان به دو حوزه عمومی و تخصصی تقسیم می شود، بیان کرد: یکی از مشکلات استان در حوزه تخصصی نبودن رشته کتابداری در دانشگاه های استان است که مشکلات زیادی را به دنبال داشته است.

 

جذب نیروی کتابدار غیر بومی یا جذب نیروی غیر متخصص کتابداری راهکاری دائمی نیست

وی افزود: برای رفع این مشکل اقداماتی همانند جذب نیروی کتابدار غیر بومی از استان های همجوار و یا جذب نیروی غیر متخصص با مدرک تحصیلی نزدیک به گرایش کتابداری، به صورت مقطعی انجام شده است، اما این اقدامات راهکاری دائمی نبوده و برای حل این مشکل باید چاره اندیشی شود.

 

اعتبارات مالی دغدغه مشترک کتابخانه های سراسر کشور است

مختارپور در ادامه با اشاره به مشکلات عمومی کتابخانه ها در سراسر کشور تصریح کرد: مشکل عمومی بیشتر در حوزه اعتبارات است که بخش عمده ای از آن موضوع نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی از درآمدهای شهرداری ها است که در شهرهای مختلف رقم متفاوتی دارد.

 

وی ادامه داد: در برخی شهرداری ها با درآمد مستمر کم شهرداری توان پرداخت نیم درصد را ندارد و به ناچار باید با کمک از شهرداری های پردرآمد همجوار این مشکل را به صورت موقت محل نمود که خوشبختانه تا کنون با کمک مسئولان استانی و شهرداران تا حدی این مشکل حل شده است.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: خوشبختانه با تلاشی که در سال جاری صورت گرفت و با مساعدت بسیار همفکرانه و دلسوزانه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی لایحه الزام پرداخت نیم درصد تصویب شده و کمک قابل توجهی به کتابخانه های عمومی کشور خواهد شد.

 

تامین منابع برای کتابخانه های عمومی کارشناسی شده و طبق نیاز خواهد بود

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پاسخ به سوالاتی در خصوص نحوه تخصص کتب به کتابخانه ها نیز بیان کرد: تامین منابع برای کتابخانه های عمومی کارشناسی شده و طبق نیاز خواهد بود و منابع پیش از خرید و ارسال به کتابخانه های عمومی کارشناسی می شوند و نکاتی همچون منطقه جغرافیایی هرم سنی جمعیت، گستردگی اعضاء همچون کودک، نوجوان، دانشجو مورد توجه قرار می گیرد.

 

ترویج فرهنگ کتابخوانی تنها وظیفه این نهاد نیست

در ادامه مختارپور در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در زمینه گسترش فرهنگ مطالعه مفید و کتابخوانی بیان کرد: تمامی کارها و فعالیت های نهاد کتابخانه های عمومی کشوردر راستای گسترش کتابخوانی صورت می گیرد و ترویج فرهنگ کتابخوانی تنها وظیفه این نهاد نیست و تمامی ارگان های فرهنگی کشور باید به این امر اهتمام ورزند تا جایی که کتابخوانی به یک فضیلت تبدیل شود.

 

با بودجه های محدود فعلی ساخت تعداد زیادی کتابخانه امکان پذیر نیست

وی همچنین گفت: نباید انتظار داشته باشیم به یکباره تعداد زیادی کتابخانه در همه نقاط کشور ساخته شود چون با بودجه های محدود فعلی این امر امکان پذیر نیست، بلکه امیدواریم پروژه های نیمه تمام هر چه زودتر تکمیل شده و کتابخانه های عمومی به تدریج همانند مدرسه و مراکز بهداشتی در مناطق مختلف برای دسترسی آسان مردم ایجاد شود.

 

گفتنی است، در این بازدید یک روزه مجید صحاف مشاور دبیرکل، محمدهادی ناصری مدیرکل روابط عمومی نهاد و امیر عطاءالله جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور را همراهی کرده و از کتابخانه های نهادی شهرستان بندرعباس بازدید نمودند.

برچسب ها :
سید
|
iran
|
1393/11/26 - 10:33
0
1
کتابخانه ساختن ٰکتابخوان می خواهد بیا کتابخانه های که در حال حاضر داریم را مرمت کنیم وفضا را برای مراجعین جذاب کنیم نمای درب کتابخانه ها را نگاه کنید بیشتر شبیه منازل قدیمی و کهنه است که از ترس تخریب جرات نمی کنیم داخل ساختمان شویم بیا همه تلاش کنیم کتابخانه های در حال حاضر را تبدیل به کتابخانه زیبا آنهم نه سلیقه ای بلکه مهندسی تبدیل کنیم .
کتابدار امیدوار
|
Iran
|
1393/11/22 - 15:57
1
1
جناب آقای مختارپور در 4 بسته نورسیده بیشتر از 40 درصد منابع تکراری بود یا در مجموعه کتابخانه ها وجود داشت. به نظرم این کار نشان می دهد که کتاب های ارسالی بررسی نمیشد و نیازسنجی صورت نمی گیرد. کتاب های ارسالی تنوع موضوعی دارد ولی همچنان مخاطب چندانی ندارند، تکراری هستند، بسیار کم اند، رمان فارسی، آموزش هنری را شامل نمی شود.فقط هزینه زیادی صرف ارسال بسته ها می شود
نصیری
|
Iran
|
1393/11/21 - 11:18
0
1
جناب دکتر مختارپور
لطفا به داد کتابداران مظلوم ایلام برسید زودتر تکلیف مدیرکل استان ایلام را مشخص کنید
با احترام
کتابداران ایلامی
مسئول اداره
|
Cyprus
|
1393/11/21 - 09:02
0
2
دبیرکل عزیزباآمدن شماوبادغدغه هایی که داریدوحس همدردی باهمکاران شما تمام کتابخانه ها رامی سازیدچه روحیه معنوی وچه فیزیکی چراکه خدارادرنظرداریدخداحافظتون باشد
کتابدار 111
|
Iran
|
1393/11/20 - 22:10
0
2
لطفا قبل از ساختن کتابخونه ها به 4 کر تامین نیرو باشید تا مثل ما 1 کتابدار مجبور نباشه چند سال به تنهایی 1 کتابخونه بزرگ رو اداره کنه. یا مثل ما از راه دور و 1 منطقه دیگه به بهانه دادن تعهد مجبور باشن خارج از شهر کار کنند. مکان یابی خیلی مهمه اینکه وسط بیابان کتابخونه بسازیم و بعد مشکل امنیت و تامین نیرو داشته باشیم خیلی بده
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: