در کتابخانة مرکزي آستان قدس رضوي نگهداری می‌شود
175 نسخۀ نفيس خطي و چاپ سنگي منسوب به صادق آل محمد (ع)

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس ادارۀ مخطوطات این سازمان اعلام کرد: گنجینه ارزشمندی شامل بيش از 175 نسخۀ نفیس خطي و چاپ سنگي منسوب به امام جعفر صادق عليه‌السلام درکتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی موجود است که از اين ميان، افزون بر 104 نسخه، خطي و بالغ بر 70 نسخه چاپ سنگي است.

حجت الاسلام نوری‌نیا، به قديمي‌ترين نسخه منسوب به امام در کتابخانه اشاره کرد و گفت: در اخبار و احاديث، کتاب «مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه» را منسوب به امام جعفر صادق(ع) مي‌دانند که درباره سلوک به سوي خداوند و توجه به او و دستيابي به اسراري که در آن نهفته است، کتابي گرانقدر است؛ قديمي‌ترين نسخه آستان قدس، در سال 1044 قمري توسط ابن خواجه مازندراني کتابت و در سال 1382 توسط حجت‌الإسلام غروي وقف آستان قدس شده است.

وي از شرح و ترجمه اين اثر در کتابخانه ياد کرد و افزود: شرح مصباح الشريعه با عنوان «مناهج الأنوار المعرفه في شرح مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه» که شارح آن، ميرزا باباي شيرازي بوده و دو کتاب چاپ سنگي از آن موجود است و «بيان الاسرار في شرح مصباح الشريعه» که توسط حسين قزويني ذهبي شرح شده است به همراه ترجمه‌اي از مصباح در اين گنجينه نگهداري مي‌شود.

او افزود: «اثر ديگر منسوب به امام در موضوع اخبار، «بحارالعلوم» نام دارد که در 161 ورق، وقفي حجت الإسلام علي محمد وزيري واقف کتابخانه وزيري يزد است.

نوری‌نیا به اثر ديگر امام در توحيد، اشاره و تصريح کرد: اين کتاب را امام صادق عليه‌السلام بر «مفضل بن عمر» املا کرده است و به خاطر نام روايت‌گر آن، «توحيد مفضّل» نام دارد. کتاب در ردّ دهريون و اثبات خداوند، جزو بهترين کتاب‌ها به شمار مي‌رود و در زمينه وجوه حکمت در خلقت گيتي و آشکار کردن اسرار آن است.

 رئیس ادارۀ مخطوطات آستان قدس رضوي با بيان اينکه کتابي ديگر منسوب به امام به وسيله مفضل بن عمر روايت شده، گفت: اين اثر که در ضمن بحارالأنوار نيز موجود است، «اهليلجه» نام دارد و مفضل که از شاگردان امام بوده، سؤالاتي را از ايشان پرسيده و جواب امام را آورده است؛ در مقدمه بحار آمده است که سياق کتاب‌هاي توحيد مفضل و اهليلجه، بر صحت آن‌ها دلالت دارد.