از فروردین 94 تا دی ماه 95
احداث 10 باب کتابخانه عمومی در استان اردبیل

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، رباب عزیزخانی در جلسه ویژه بررسی پروژه‌های عمرانی این اداره کل با بیان کرد: برای راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی مقدس اردبیلی (محله سلمان آباد اردبیل)، شیخ شرف‌الدین (محله شیخ کلخوران اردبیل)، فارابی (محله اروج آباد اردبیل)، زکریای رازی (شهرستان نیر)، ابن سینا (روستای خلیل‌آباد اردبیل)، 15 خرداد (روستای آراللو اردبیل)، شهید اندرزگو (روستای ایران‌آباد شهرستان پارس آباد)، روستای شایق سرعین، بوستان (روستای نیارق شهرستان نمین) و توسعه کتابخانه عمومی شهید رجائی شهرستان پارس‌آباد نزدیک به 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و  یک میلیارد و 900 میلیون ریال از محل کمک‌های خیرین هزینه شده است.

عزیزخانی اظهار داشت: بانک پاسارگاد برای راه اندازی 5 باب کتابخانه عمومی نزدیک به 10 میلیارد ریال و بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی(وقف عام) نیز برای تکمیل 7 باب و تجهیز 6 باب کتابخانه عمومی نزدیک به 6 میلیارد و 900 میلیون ریال هزینه کرده‌اند.

وی، با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی روستای شایق سرعین و روستای آراللو اردبیل در دهه مبارک فجر افتتاح خواهند شد، افزود: در صورت تخصیص اعتبارات مناسب و کمک‌های خیرین، کتابخانه‌های عمومی موران گرمی، لنبر خلخال و فخرآباد مشکین‌شهر نیز با پیشرفت فیزیکی بیش از 70 درصد، در طی ماه‌های آینده تکمیل و تجهیز خواهند شد.

عزیزخانی تصریح کرد: کتابخانه عمومی روستای شام‌اسبی اردبیل نیز که با مشارکت خیّرانه بانک صادرات ساخته می‌شود، به 85 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و شاهد راه اندازی آن در آینده نزدیک با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال خواهیم بود.

مشاور استاندار در امور کتاب و کتابخانه‌ها، تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی بیله‌سوار را نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب دولتی و همت جدی خیرین دانسته و خاطرنشان ساخت: امیدواریم با تکمیل و تجهیز این پروژه عمرانی که در حال حاضر از پیشرفت بیش از 90 درصد برخوردار است، شاهد توسعه فعالیت‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای در این منطقه مرزی مهم باشیم.

عزیزخانی، ساخت و تکمیل کتابخانه‌های مرکزی شهرهای پارس آباد، مشکین شهر و خلخال را نیازمند اعتبارات قابل توجه دولتی و عزم جدی خیرین در خصوص مشارکت در این طرح‌های عمرانی بیان کرد و ادامه داد: انتظار ما از خیرین نیک‌اندیش این شهرها اینست که با توجه به اهمیت فرهنگ کتاب‌خوانی و نقش فرهنگ در توسعه هر جامعه، قدم‌های مؤثری در این خصوص بردارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، اهدای زمین کتابخانه‌های راه‌اندازی شده و در دست ساخت توسط خیرین و شهرداری‌های مناطق و صدور رایگان پروانه ساخت این کتابخانه‌ها توسط شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها را تحسین‌برانگیز و قابل ستایش دانست و گفت: خوشبختانه با نگاه مثبت خیرین در مناطق روستائی و مشارکت شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها در مناطق شهری، شاهد جهاد کتابخانه‌سازی در سطح استان هستیم.

رباب عزیزخانی در بخش دیگری از سخنان خود، اهدای بیش از 23 هزار جلد کتاب در 10 ماهه سالجاری را نویدبخش توجه بیشتر شهروندان به مقوله نذر کتاب و توزیع دانش در سطح جامعه قلمداد نمود و عنوان کرد: اهدای کتاب در حوزه‌های مختلفی همچون ادبی، مذهبی، تاریخی، پزشکی، کودک و نوجوان، علوم پایه، جغرافیا، دفاع مقدس و مهارت‌های زندگی موجب غنی‌تر شدن مخازن کتابخانه‌های عمومی و استفاده عموم مردم از این گنجینه‌های فرهنگی می‌شود.

این مسئول، ساخت کتابخانه در شهر گرمی را منوط به شناسائی و اهدای زمین از طرف اداره کل راه و شهرسازی استان دانست و افزود: در صورت اختصاص زمین مناسب، آماده جذب خیرین نیکوکار جهت ساخت کتابخانه عمومی در این شهر و در ساختمانی مستقل خواهیم بود.