کد خبر: 27369
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 21 بهمن 1395 - 18:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه آستان قدس رضوی بزرگترین مرکز نگهداری آثار ابن سینا

منبع : لیزنا
کتابخانه آستان قدس رضوی با 900 اثر خطی و چاپ سنگی، از آثار ابن سینا، بزرگترین مرکز نگهداری تألیفات این حکیم  و دانشمند بزرگ ایرانی است.
کتابخانه آستان قدس رضوی بزرگترین مرکز نگهداری آثار ابن سینا

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجموعه منحصربه‌فردی از آثار ابن سینا، شامل 900 جلد کتاب خطی و چاپ سنگی، از تألیفات ابن‌سینا و شرح و حواشی بر آثار او، گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی را به یکی از مراکز  اصلی نگهداری تألیفات این حکیم بزرگ ایرانی تبدیل کرده است.

رئیس اداره مخطوطات این سازمان، از وجود 640 نسخه خطی و 254 جلد کتاب چاپ سنگی در این مجموعه در ارتباط با این دانشمند و حکیم بزرگ ایرانی خبر داد که یا از تألیفات ابن‌سینا است و یا شرح و حاشیه دیگر نویسندگان برآثار اوست. حجت الاسلام نوری‌نیا گفت:  این آثار در موضوعات طب، حکمت، تفسیر قرآن، منطق، خداشناسی، نبوت، روانشناسی اسلامی، اخلاق، ریاضیات، هیأت و نجوم است. وی تصریح کرد: کتاب مشهور «النجاة» اثر ابن سینا، در فلسفه و کلام و منطق، یکی از نسخ نفیس این مجموعه است که در سال 524 هجری قمری به دست «حسن‌بن‌ابی‌الفضل سامانی» کتابت شده است. حجت الاسلام نوری‌نیا افزود: این نسخه به خط نسخ 19سطری و بر روی کاغذ سمرقندی کتابت شده که 76 سال قبل، از طریق خریداری وارد این گنجینه شده است.

وی از «شفا»، به عنوان یکی دیگر از کتب نفیس تألیف ابن‌سینا در فلسفه و حکمت یاد کرد و گفت: این نسخه در قرن ششم هجری قمری برای قاضی رئیس، زین‌الدین شمس‌الحضره کتابت شده است. وی همچنین «التعلیقات»؛ از دیگر کتب ابن سینا در حکمت و فلسفه اسلامی و منطق، را یکی دیگر از نفایس این مجموعه خواند و اظهار کرد: این نسخه در سال 500 هجری قمری به دست «احمدبن زین‌العابدین علوی عاملی» در 178 برگ کتابت شده و «عماد فهرستی» آن را در سال 1310شمسی به این مرکز اهدا کرده است.

او در ادامه، «المفارقات و النقوش»، «الحدود و الرسوم»، «رساله در مبدأ زمان ماضی»، هر سه در حکمت و فلسفه اسلامی با کتابت در سال 581 قمری، «سبب‌الرؤیه‌الکواکب باللیل» به  زبان عربی و متعلق به قرن 12، «مختصر اقلیدس» در ریاضی و هندسه متعلق به قرن 11، «المنتخب من کتاب النجاة الارثما طیقی» در ریاضی و کتابت قرن 11 را از دیگر نفایس خطی تألیف ابن سینا در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نام برد.

رئیس اداره مخطوطات این سازمان همچنین با بیان اینکه برخی از این نفایس در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی قابل دستیابی است، گفت: کتاب «قانون» ابن سینا در طب، از جمله این آثار است که در قرن هشتم قمری کتابت شده و اصل نسخه آن در جمهوری آذربایجان است.

وی همچنین در کنار این نسخ نفیس، از وجود بیش از 540 جلد کتاب چاپی از آثار ابن‌سینا و شرح و حاشیه‌های آن‌ها در این کتابخانه خبر داد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: