67 هزار آثار فرهنگی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی حفاظت و مرمت شد

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، رئیس اداره حفاظت و مرمت این سازمان اعلام کرد: در سال 1395، افزون بر 67 هزار مورد حفاظت و مرمت آثار فرهنگی شا‌مل جزوات قرآنی و نسخ خطی، منابع لاتین، جلدهای چرمی، آثار موزه‌ای، نشریات، دفاتر و پایان‌نامه‌های دانشجویی، روزنامه‌های دیواری دست‌نویس و... در اداره مرمت آستان قدس رضوی انجام گرفته است.

علی‌اصغر ثابت جازاری به یکی از مهم‌ترین اقدامات مرمتی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: یبیش از 700 نسخۀ خطی، جزوات قرآنی و قرآن‌های خطی مرمت شده که شامل بیش از 60 جزوۀ نفیس قرآنی، 26 قرآن نفیس خطی، و افزون بر 600 نسخۀ خطی می‌شود که تنها 51 نسخۀ آن مربوط به کتابخانۀ وزیری یزد است.

وی افزود: در همین راستا حدود یک هزار و 500 برگ از اسناد خطی مرمت شده که شامل اسناد در قطع‌های مختلف و طوماری نفیس است.

ثابت جازاری با بیان اینکه اقدامات حفاظتی و مرمتی شامل صحافی و جلدسازی، مرمت، آفت‌زدایی، گردگیری و پاک‌سازی، استحکام‌بخشی، بررسي و تثبیت و مانند آن است، افزود: از مهم‌ترین موارد مرمتی سال گذشته، صحافی و جلدسازی 457 جلد منبع لاتین است که هفت جلد فوق‌العاده نفیس و قدیمی در میان آنها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و قدمتی بین 100 تا 420 سال دارد و در میان این منابع، یک نسخه نفیس مرمت شده که دارای تاریخ چاپ 1595 میلادی است.

وی اظهار داشت: همچنين، 162 برگ روزنامه دیواری دست‌نویس قدیمی که جزو نشریات دانشجویی دوره پهلوی دوم بوده و از ارزش بالایی برخوردار است، مرمت گردیده است.

رئیس اداره حفاظت و مرمت آستان قدس رضوي تصریح کرد: در سال 95، بالغ بر 8 هزار و 300 جلد کتاب چاپی صحافی و جلدسازی شده و افزون بر 3 هزار دوره صحافی و جلدسازی نشریات ، بیش از 10 هزار و 700 عنوان نیز از نشریات و عناوین کتب چاپی، طلاکوب شده است.

ثابت جازاری با بيان اينکه اقدامات حفاظت، مرمت، بررسی و تثبيت، به طور مستمر بر روي اشيای موزه‌ای انجام می‌گيرد، به برخی از اين موارد اشاره کرد و گفت: بیش از 900 مورد پاک‌سازی و مرمت در بخش فلز ، يک هزار مورد بررسی سکه، تمیزکاری کامل ویترین سفال موزه مرکزی، و 14 مورد مرمت منسوجات شامل پرده مخمل کتیبه‌دار و پرده قلاب‌دوزی، و پرده ماهوت، از دیگر اقدامات است.

همچنین اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگي آستان قدس رضوي، تخصصي‌ترين اداره مرمت در شرق کشور بوده و در حال حاضر حفاظت و مرمت اشيای تاريخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی و... به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص اين اداره انجام می‌گيرد.