نمایش قرآن به دست خط امام رضا در موزه آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، قرآن خطی منسوب به دستخط  مبارک حضرت رضا علیه السلام،  یکی از بی‌نظیرترین آثارگنجینه  قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی است که در ایام  دهه کرامت و  میلاد با سعادت این امام همام مورد توجه و استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان به آثار فرهنگی  و معنوی  قرار گرفته است.

مسئول گنجینه قرآن و نفایس این سازمان دراین باره اظهارداشت: قرآن  منسوب به دستخط حضرت علی بن موسی الرضا  ( ع ) در27 ورق  و با خط کوفی روی پوست آهو  کتابت شده که مشتمل بر قسمت‌هایی از سوره‏های نور، قصص، عنکبوت، روم، لقمان، سجده، احزاب، مومنون، فصّلت، جاثیه، احقاف، واقعه و حدید  است . 

محمدرضا ساقی خاطرنشان کرد : این قرآن یکی از نفایس موزه آستان قدس رضوی به شمار می رود و قطع آن  بیاضی در ابعاد  25× 7/17 سانتی‏متر ودارای  جلد تیماج عنابی ضربی ونوسازاست و هرصفحه آن 16سطراست.

وی با بیان اینکه  آغاز قرآن منسوب به دستخط حضرت علی بن موسی الرضا  ( ع ) اواسط آیه 60 سوره مبارکه نور و انجام آن  اواخر آیه 5 سوره مبارکه حدید بوده و دارای هفت سر سوره به زر تحریردار، ( عنكبوت، لقمان، سجده، احزاب، فصّلت، احقاف، حدید ) مزین به نقشی زرین به طرح اسلیمی و درپایان هر سوره خطی مستقیم وگره دار به تحریر و زر تا آخر سطر كشیده شده است و در فاصلة هر ده آیه یك ترنج كوچك  به تحریر و زر وزنگار وشنگرف است.

ساقی افزود: از دیگر نفایس موجود در این موزه می توان به زیارت امام رضا علیه‌السلام طوماری که با خط نسخ خوش روی کاغذ نخودی آهار مهره، با پشتوانه پارچه نوشته شده و اهدایی از ستاد محمود فرشچیان است .

وی  عنوان کرد : یکی دیگر از آثار این گنجینه  مرقع گل و بوته همراه با گنبد و گلدسته و ایوان حضرت امام رضا(ع)  اثربدیع و چشم نواز هاشم ظریف تبریزیان است که در سال 1364 شمسی آن را خلق و به موزه آستان قدس رضوی اهدا نموده است .