نگهداری بیش از 200 نسخه خطی و چاپ سنگی از صحیفه سجادیه در کتابخانه آستان ‌قدس رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی، رئیس اداره مخطوطات این سازمان اعلام کرد: حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام امام چهارم شیعیان است که مجموعه گهربار دعایی با نام «صحیفه سجادیه» از ایشان روایت شده و به لحاظ جامعیت علمی در زمان خود به عنوان مرجع علمی مسلمانان مورد سؤال و جواب قرار می‌گرفته و اهل سنّت نیز ایشان را از راویان حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله برشمرده‌اند؛ در حال حاضر بیش از 160 نسخه خطی و چاپ سنگی ارزشمند از صحیفه در آستان قدس رضوی موجود است که با آثار دیگر از قبیل شرح و حاشیه، از مرز 200 نسخه می‌گذرد.

حجه‌الاسلام محمد حسن نوری‌نیا با بیان اینکه دو نفر از فرزندان امام-حضرت باقر علیه‌السلام و زید بن علی- این صحیفه را نوشته‌اند، اظهار داشت: آنچه از امام روایت شده در کتب معتبر روایی اهل سنّت، ثبت و ضبط گردیده و در حال حاضر حداکثر 58 دعا از صحیفه در دسترس عموم قرار دارد که به روایت نجم‌الدین علوی بهاء اشرف است.

وی اضافه کرد: قدیمی‌ترین و کهن‌ترین روایت صحیفه که قبل از روایت نجم‌الدین علوی بوده، صحیفه‌ای به روایت اهل سنّت است که در اوایل قرن پنجم به سال 416 یا 417 قمری کتابت شده است و تنها نسخه آن، در آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

نوری‌نیا به یکی از بهترین صحیفه‌های دارای تذهیب در کتابخانه آستان قدس رضوی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این نسخه که مطالب میرداماد بر حاشیه آن موجود است، دارای سرلوح مزدوج زرّین پرکار است و حاشیه دو صفحه اول گل و برگ زرّین به اسلیمی بوده و جلد آن، ساغری مشکی ضربی زرّین مشتمل بر چهار ابروی سوخت زرّین، که یکی از نمونه‌های ارزشمند سوخت‌های زرکوب است.

وی به نسخه دیجیتالی ارزشمندی اشاره کرد و گفت: تصویری از شرح صحیفه سجادیه علامه مجلسی اول که به خط نستعلیق عالی در زمان وی کتابت شده و با تصحیح و مهر و امضای مجلسی دوم است، در کتابخانه دیجیتال آستان قدس نگهداری می‌شود.

رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی افزود: نسخه نفیس دیگری نیز به کتابت قرن دهم موجود است که برخی حواشی آن، مطالب مرحوم میرداماد بوده و با نسخه شهید ثانی مقابله و تصحیح شده و وقفی فاضل خان در سال 1065 قمریست.

 

نوری‌نیا در پایان، با بیان اینکه علما و دانشمندان مختلفی بر صحیفه حاشیه زده‌اند، به دو نسخه ارزشمند دیگر اشاره و تصریح کرد: نسخه بسیار ممتازی از صحیفه ثانیه سجادیه که اضافات محدث بزرگوار شیعه، شیخ حر عاملی را در خود جای داده است، در سال 1053 قمری تألیف و ظاهراً در همان زمان کتابت شده است و نسخه دیگر که حواشی آن، مطالب میرداماد و عبدالعالی کَرَکی است، نمونه‌ای دیگر از نسخه‌های نفیس موجود در آستان قدس رضویست.