به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی هرمزگان، نشست نقد و رونمایی کتاب «روایت پنهان در نخاع» ششمین مجموعه شعر یدالله شهرجو، با حضور شاعر این اثر و جمعی از شاعران، نویسندگان و علاقمندان در کتابخانه عمومی آل محمد (ص) میناب برگزار شد.
در ابتدای این نشست مسعود فرح، از شاعران مطرح و پیشکسوت بندرعباس با بیان جایگاه شعر معاصر و معرفی شاعران نسل اول و دوم هرمزگان، اظهار داشت: یدالله شهرجو از شاعران نسل سوم و روبه رشد است که در مجموعه «روایت پنهان در نخاع»، به زبان فردی خود نزدیک شده است. وی شعر «رج پنهانی از درخت» و «تهران» را نمونه های درخشان از ترکیب اندیشه و تصویر در حافظه شعر معاصر دانست.
در ادامه عبدالله رئیسی، شاعر، منتقد ادبی و مدرس دانشگاه بوشهر به تعریف جدیدی از شعر و نیز قرائتهای چهارگانه از شعر معاصر (قبل از نیما، نیمایی، آزاد و پسانیمایی) پرداخت و در خصوص عنوان مجموعه «روایت پنهان در نخاع» گفت: گزینش شاعرانه این عنوان، ترجمان روشن چندصدایی، قرائت های مختلف و حرکت رو به رشد مؤلف نسبت به مجموعه های پیشین اوست.
منتقد نام آشنای بوشهری با تاکید بر بسامد بالای واژگانی چون «کلمه، سطر، شعر و...» در شعرهای این کتاب، افزود: یدالله شهرجو، در این مجموعه به لحاظ زیبایی شناسی از آثار قبلی خود فاصله گرفته و نگاه جدی او به فرم، زبان و شکست و بستهای روایی، از اتفاقات مثبت این مجموعه است. «خیابان فردوسی»، «موریانه» و «لب خوانی ساطور» از اشعار موفق این مجموعه است.
در ادامه غلامرضا ابراهیمی شاعر، روزنامهنگار، منتقد ادبی و دوبیتی سرای خوشنام جنوب، پیرامون نقد و تجزیهپذیری اظهار داشت: به قول ژرژ پوله، «یک متن پویا دو چیز را به هم گره میزند: آگاهی نویسنده و هوشیاری خواننده».
وی با مرزبندی و اسکلتبندی دوران شاعری «یدالله شهرجو»، اضلاع چهارگانه مربع ذهنی وی را از مجموعه نخست تا سوم به «انسان، درد، اقلیم گرایی و عشق» تقسیم کرد؛ که از مجموعه چهارم به بعد طی خانهتکانی ذهنی و صورتبندی تازه در زبان، از «تجربههای موازی مشترک» بیرون پریده و دریچه لذت بار هستی را به روی «عشق» میگشاید.
ابراهیمی توفیق نسبی اشعار این مجموعه را حاصل «زبان حال» آنها دانست که راوی با خلق عینیتهای زبانی، افق و لحنهای تازه تصویری، رعایت اقتصاد کلمه، غریبه گردانی در متن و با همانی پدیدهها، سعی در امضا و ثبت اثرانگشت خودش را دارد.
ابراهیمی با اشاره به سیر پوستاندازی این کتاب، نسبت به مجموعههای پیشین افزود: شهرجو در ادبیات معاصر به راهی میانه دست یافته، راهی روشن که حاصل تعادل بین فرم و محتوا است.
وی با اشاره به معرفت کلمه و حضور اشیاء در این کتاب، خاطرنشان کرد: در «روایت پنهان در نخاع» اشیاء، نخست تبوتاب هستی شناسانه خود را رهاورد عاطفه غنی و شاکلههای زبانی یافته، سپس در هیئت کلمه در جان شیفته مخاطب مینشینند.
منتقد و روزنامهنگار جنوبی در پایان شعرهای «کمد»، «حلقآویز»، «زیر کرتهای دریایی»، «تهران» و «لبخوانی ساطور» را نمونههای ریشهدار و ماندگار این مجموعه دانست.
در ادامه سیدیوسف صالحی، از شاعران جوان و خوش آتیه بوشهری به شعرخوانی پرداخت.